Højhastighedstog - nej tak! (Trafikpolitik)
Men problemet er ikke kun afstande. Hvis odense, Aarhus og Aalborg blev slået sammen til en by og placeret i kalundborg ville det være noget andet, men det er ikke virkeligheden.
Det er jo netop det, som højhastighedstog formår med deres attraktive rejsetid - binde byområder sammen så de reelt fremstår som ét stort byområde. De 6 største byer i DK vil i højere grad smelte sammen.
Se på fyn. Nedsat fart over begge bælter og odense smask i midten. Eller horsens, hvor man skal snige sig igennem med 100 km/t. Det ville koste flere milliarder at køre udenom byen.
På Storebælt køres der 140 i tunnellen og 180 på Vestbroen. 140 er vist kun, fordi IC3 er for let til at det vil føles komfortabelt med trykbølgen ved 180 i røret. I forbindelse med signalprojektet opgraderes hele den faste forbindelse over Storebælt til 200 km/t. Den nye højhastighedsbane fra Kbh. over Køge til Ringsted har kun hastighedsnedsættelser ved Køge Nord (230) og så ellers i Ringsted (200) og ved indkørsel til Vigerslevtunnellen (200-160 km/t). 200 km/t vil jeg ikke ligefrem kalde nedsat fart, der udelukker højhastighedsdrift.