Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Se på Japan (Trafikpolitik)

af ThomasTT, 24/7 2017, 17:57 (2469 dage siden) @ Hedegaard

Man kan jo sige ud fra de argumenter at Japan har det bedste fra begge modeller.
Shinkansen bliver ikke kun brugt til lange afstande, men i særdeleshed også til korte rejser for folk som skal på arbejde.
Her har man et højhastighedssystem, som egentlig består af flere typer tog, som man ellers normalt kun ville se på de almindelige strækninger.

Hvis vi f.eks tager udgangspunkt i en af de mest travle strækninger: Tokyo - Osaka.

Du har:
NOZOMI - Stopper kun ved de største stationer.
HIKARI - Stopper ved de største og mellemstore stationer.
KODAMA - Stopper ved alle stationer.

Alle tre tog kommer op over de 200 km/t, selv når der skal stoppes ved alle stationer.
Derudover har disse tog yderligere nogle sær-kategorier som er tilpasset særlige tidspunkter eller rejsemønstre.
F.eks har du Hikari Rail Star, som er en Business-udgave af HIKARI-togene, specielt bygget til folk der skal arbejde under rejsen. Dette var for at tiltrække flere flypassagerer, hvilket har været en succes.

Kigger man på andre strækninger, så er flere af Shinkansen togsættene bygget til at køre på strækninger med særlige forhold. Der findes naturligvis kortere udgaver til at betjene mindre befolkede strækninger, og der er sågar blevet lavet en smalsporsudgave.

Men igen-igen. Det kræver at du har en strækning som er separat, hvor der ikke skal køres bagved godstog, lokaltog mm.

Jeg kender ikke noget videre til japan men mit indtryk er, at de formentlig har det mest effektive højhastighedssystem i verden, fordi der er grundlag for at udnytte kapaciteten.

Skræmmebilledet er for mig spanien eller frankrig, hvor man har få hurtige prestige-tog, der kun kan fungere med tårnhøj statsstøtte og kun har et begrænset antal passagerer, der stort set intet ændrer ift biltrafik omkring de større byer, da de er for få og rejser længere end de typiske pendler-ruter.

Danmark har en fin geografi til sammensmeltning af lyn og regionaltog til en slags super-regional langs hovedstrækningerne, fordi pendler-områderne rækker ind i hinanden. Jeg taler kun for en begrænset reduktion i køretider, måske 10 minutter aarhus-kbh. Måske kan timeplanen endda overholdes.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak