Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

se på England (Trafikpolitik)

af ThomasTT, 24/7 2017, 17:46 (2469 dage siden) @ SebastianRA

Nu er Eurostar altså ikke den eneste operatør af højhastighedstog i UK! GWR, Virgin Trains EC, Virgin Trains WC, East Midland Trains, Southeastern, Grand Central, CrossCountry og Hull Trains kører højhastighedstog.

Derudover så ved jeg ikke hvor du vil hen med, at din inspiration om "Jeg ønsker marginalt længere rejsetider kombineret med en simplere drift, der bedre udnytter kapaciteten og så højere hyppighed. Jeg tror ikke de fleste vil foretrække eet tog i timen, hvis de kan få tre, der er en anelse langsommere." kommer fra England af, for det system har de ikke dér...

Der er fire generelle togtyper på hovedstrækningerne i UK:

Fast: Minder om vores lyntog, hyppighed oftest én gang i timen og standser kun ved de største stationer. Kører lange distancer.

Semi-fast: Minder om vores InterCity, hyppighed oftest to gange i timen og standser ved alle større stationer. Kører mellem og lange distancer. Heri indgår CrossCountry-togene

Local/Commuter: Minder om vores regionaltog, hyppighed oftest to gange i timen og standser ved alle stationer. Kører primært korte distancer, dog med enkelte mellem distancer.

Branch Lines: Minder om vores Lokaltog, hyppighed oftest én til to gange i timen. Udgår fra en større station på hovedstrækingen og forbinder med små stationer, der ikke er store nok til at få tog til storbyerne.

Alle lande har forskellige forhold. Den konkrete geografi spiller ind. Jeg fortolker bredere end dig. England har tårnhøj passagervækst men ingen tog over 200-220 km/t. Udover ned til kanalen, men det er ingen succes. Hvad de mangler i højhastighed har de i passagervækst, investeringer og profitabel drift. Crossrail åbner snart medd 200 millioner årlige passagerer. Et gigantprojekt. Al fokus på kapacitet og hyppighed. Max 140 km/t. Det er regionaltog, der skaber reelle og relevante løsninger og kan få biler væk fra indfaldsvejene. Hvis man udnytter kapaciteten.

Selv når de rent faktisk planlægger højhastighed er det med fokus på kapacitet. På HS2 strækningen planlægges max udnyttelse af kapaciteten med 400 meter lange tog, der skal køre så tæt efter hinanden som teknisk og praktisk muligt. Ikke de 1-2 tog man forestiller sig i danmark i en klodset drift, hvor regional og lyntog er i vejen for hinanden


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak