Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Minister vil forundersøge til S-tog på Kystbanen (Generelt)

af antrum, 31/1 2019, 10:37 (1915 dage siden) @ Per Sørensen

Næppe noget større passagergrundlag. Folk vil hellere tage flyet.

Du har fuldstændig ret, men jeg lever i en drømmeverden, hvor de ansvarlige i EU snart beslutter at prisen på flybrændstof bør indeholde både skat og CO2 afgift der batter. På den måde ville trafikmønstrene nok blive ændret kraftigt. Efter min mening er det vanvittigt at flyve til f.eks. Oslo og mange vil faktisk gerne med tog.

Du må nok indstille dig på en fortsat drømmeverden!
De færreste vil opgive flyet til fordel for nattog!
Selvom man 2-3 dobbelte priser på brændstof til fly - ja så vil de fortsat være et bedre alternativ til tog ned gennem Europa. De tider er overstået ligesom tiden hvor man kørte med hestevogn.
Men godstransport med jernbane - det giver mening og de steder hvor der er passagerunderlag til hyppige hurtigtog (over 250 km/h) giver også god mening. Det er der bare IKKE i Skandinavien.

Og køre udenom det 3. største byområde i Sverige for at køre på den danske side af Øresund når nu Øresundsbroen allerede er bygget er vel ikke logisk?

Med en fast forbindelse H-H mener jeg at expresser imellem de store byer i Skandinavien skal ræse afsted ad den hurtigste linie, som bliver HH. Det betyder naturligvis ikke stop for forbindelser igennem Malmö. Der skal køres masser på begge forbindelser.

Beklager - der er intet belæg for at tro at nordmænd eller svenskere vil vælge toget frem for fly.

Jeg forstår det som at Kystbanen skal lukkes i ret langt tid for at ombygge og det tror jeg ikke nogen vil finde sig i igen!

Såvel spor og master forefindes allerede. Så mon ikke det kunne klares på 6 mdr.

Perronerne skal vel ikke ombygges - man kan nøjes met at løfte sporet de 20-30 cm som er nødvendigt for at perronerne passer til S-tog.

Hvis der først bygges bane til Hillerød /Høje Taastrup, så går det nok, men det bliver jo aldrig vedtaget!

Hvorfor ikke? - Det skulle primært være til godstog fra Norge og Sverige. De skal IKKE gennem København!

Hvis der ikke længere kører som. tog på Kystbanen bliver spørgsmålet om hvad behovet er for fjerntogsspor på Nørreport?
Lad Hovedbanegården blive en sækbanegård hvor ankommende tog kun køre frem til Vesterport og returnere efter behov ad 1 spor til den tidl godsbanegård,, såfremt de ikke skal afgå på ny.
Så kunne Nørreport faktisk få 2 ekstra S-togs spor!

Skal man så ikke ret dybt for at undgå metroen? Både ved Nørreport og den nye Metroringlinie.

Joh der gik jeg sgu i en fælde, men jeg har skrevet om bane under København, i så mange år, så måske var Metroen ikke lavet dengang!

Du er tilgivet - men 2 flere spor er nok ikke længere en mulighed.

Jeg mener grundlæggende at sækbanegårde ikke hører hjemme i fremtiden, undtagen meget få steder.

Nu må der jo altid være en sækbanegård i hver ende af en jernbaneline medmindre man laver en ringbane!
Så ankommende tog til København kan sagtens køre videre ind mod Vesterport, enten umiddelbart returnere eller krydse over til et spor som fører disse togstammer til området på det gamle godsbanegårdsterræn.
At opretholde en alm. togforbindelse til enten Østerport eller helt til Helsingør giver ingen mening såfremt det betyder at man ikke kan udvide antallet af S-tog.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak