Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Minister vil forundersøge til S-tog på Kystbanen (Generelt)

af mikedk2100, 1/2 2019, 09:09 (1914 dage siden) @ antrum

Nu ligger Arlanda lufthavn jo også ca 40 km fra centrum af Stockholm medens Kastrup nærmest ligger i centrum af København.

Det er sandt, men det tager kun 20 minutter med tog fra Stockholm C. Selvom Kastrup ligger "nærmest i centrum", så tager det alligevel 15 minutter med Metro fra Nørreport og 14 minutter med tog fra København H. Modsat Danmark, så er det svenske lufthavnstog mega-præcise, og man kan stole på, at man kører og kommer frem til tiden. Ja bliver de mere end 5 minutter forsinket, så giver de en ny billet. Bevares, man betaler så også ca 200 DKK i Sverige, modsat de 36 i København.

Men det er jo heller ikke alle, der bor i centrum af Stockholm/København som skal til lufthavnen.

Vi danskere er nu også hæmmet af årtiers laden stå til på jernbanen, og at bilen de allerfleste gange er hurtigst .

Start med at se på priserne.
I 2017 var vi 2 voksne med X2000 til Stockholm fra København for 320 kr i alt. Det kan man næsten ikke få en enkeltbillet til Aalborg for.

Vi er helt enige. Jeg har ofte kørt på 1. klasse København-Stockholm for bare 99 SEK. Det er ca 70 DKK!

Nåja, så hjælper det heller ikke, at det eneste internationale tog vi har tilbage er en forkølet IC3, der ofte erstattes med bus, til Hamburg. Uden service undervejs, bortset fra en sejltur. Helt modsat svenskernes Snabbtåg.

Nu var så pladsen i X2000 ikke fantastisk og udvalget i buffetvognen ringe.

Alt er subjektivt, jeg synes bestemt pladsen i X2000 er langt bedre end danske tog. Især på 1. klasse. Jeg er nu også godt tilfreds med udvalget i bistrovognen - og sammenlignet med Danmark, hvor der slet ikke er noget salg undervejs (eller i hvert fald meget sporadisk, hvis der er tid, og de har husket kaffen).

Så jeg synes nu bestemt der er belæg for at tro, at i hvert fald svenskerne vil vælge toget frem for fly.

Muligvis - men antallet af rejsende er og vil i mange år fortsat være begrænset. 2-3.000 pr dag?
Kun et gæt men næppe helt forkert.

Det tør jeg ikke gætte på. Fakta er, at SJ har succes med at kapre kunder. Så meget, at de åbenbart vil forsøge sig igen i Danmark. Jeg undrer mig så over, at de kun vil køre til Odense, hvorfor de ikke tager skridtet helt ud og kører mod Tyskland. Det har vi virkelig brug for - og kunderne er jeg helt sikker på nok skal være der.

Men selvfølgelig, med de store sporarbejder vi kan se frem til de næste 10-15 år - blandt andet endnu en ombygning af Ringsted - så vil det simpelthen ikke være muligt at køre tog i Danmark.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak