Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Minister vil forundersøge til S-tog på Kystbanen (Generelt)

af antrum, 1/2 2019, 21:16 (1913 dage siden) @ Togbus

Ja - men er der behov for længere tog når man kommer længere ud på strækningerne? Synes som en dyr løsning!


Det kan løses ved at justere frekvensen, som det allerede bliver gjort mod Hillerød/Holte, Køge/Hundige og Frederikssund/Ballerup. Så man skal nok kunne få det til at passe.

Nej, hvis man skal møde til et bestemt tidspunkt duer det ikke - det er spændende at se planlæggere af kolletiv trafik som planlægger som om der ikke er noget der hedder myldretid. Hvis man vil have kunder som transportform og -selskab skal man tilpasse sig de faktiske forhold og ikke tro at resten af samfundet indretter sig efter planlæggerenes hoveder. Det gælder om at have tilstrækkelig kapacitet på den enkelte afgang og det er noget busselskaberne ved - de indsætter flere busser, der kører samtidigt, såfremt det er nødvendigt.

Jeg er enig i at hyppighed i afgange og kapacitet i nøgleordene i dette spørgsmål.
Noget man kan være i tvivl om at jernbanefolk forstår.
Om man kan komme til Odense på 1 time eller Aarhus på 2 er uinteressant.
Delelementer af timemodellen er fornuftige MEN som mål er timemodellen blålys.
Det man skal satse på og som batter er de mange pendlere. Såvel fra Lolland / Falster og Sydsjælland som Vest og Nordvestsjælland ind mod København. Kan man flytte 10.000 bilister fra Køge bugt og tilsvarende fra Holbæk motorvejene pr time til jernbane- Ja så batter det noget.
Ikke de 500- 1.000 til Aarhus og Aalborg.
Men det kræver formentlig 10 min. drift og flere spor og bedre / hurtigere tog med færre stop og ikke mindst store overvågede og gratis P-huse ved de store stationer i provinsen.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak