Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Minister vil forundersøge til S-tog på Kystbanen (Generelt)

af mikedk2100, 31/1 2019, 15:13 (1914 dage siden) @ antrum

Beklager - der er intet belæg for at tro at nordmænd eller svenskere vil vælge toget frem for fly.

Jaså - SJ oplyser selv, at de i 2017 fik 7% flere passagerer (DSB gik ned med 2%). Antallet af erhvervsrejsende med tog er også steget betragteligt. Det er nu også, hvad jeg hører fra svenske venner. De tager hellere toget til København end flyver - trods at de kunne spare en 2 timers tid på rejsen fra Stockholm.

SJ øger endda kapaciteten Stockholm-Malmø/København med 50% i år for at kunne følge med. Og det er kun SJ - der kører jo også andre operatører.

Det er selvfølgelig en trossag, men jeg tror nu svenskerne er langt mere miljøvenlige end vi danskere og derfor gerne vil tage toget både i Sverige og ud i Europa.

Vi danskere er nu også hæmmet af årtiers laden stå til på jernbanen, og at bilen de allerfleste gange er hurtigst - også i landsdelstrafikken. Eventuelle erhvervsrejsende med DSB kan jo heller hverken stole på at komme frem til tiden, eller at kunne sidde ned og arbejde undervejs.

Nåja, så hjælper det heller ikke, at det eneste internationale tog vi har tilbage er en forkølet IC3, der ofte erstattes med bus, til Hamburg. Uden service undervejs, bortset fra en sejltur. Helt modsat svenskernes Snabbtåg.

Så jeg synes nu bestemt der er belæg for at tro, at i hvert fald svenskerne vil vælge toget frem for fly.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak