Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Minister vil forundersøge til S-tog på Kystbanen (Generelt)

af Per Sørensen, 28/1 2019, 22:12 (1917 dage siden) @ antrum

Jeg synes man skal undgå S-tog på Kystbanen, fordi der indenfor 10-30 år, nok skal laves endnu en forbindelse under Øresund og den bliver nordlig.

Ifald der kommer en HH-forbindelse bliver det formentligt primært godstog som kommer til at bruge denne.
Så vil vi have godstog ad Kystbanen ind mod København?
Måske bedre med ny jernbane fra Helsingør over Hillerød ned mod Høje Taastrup/ Roskilde?



Mon ikke de måske 60kms omvej via Malmö, skaber grundlag for direkte tog til Oslo, Göteborg og Stockholm via HH?

Næppe noget større passagergrundlag. Folk vil hellere tage flyet.

Du har fuldstændig ret, men jeg lever i en drømmeverden, hvor de ansvarlige i EU snart beslutter at prisen på flybrændstof bør indeholde både skat og CO2 afgift der batter. På den måde ville trafikmønstrene nok blive ændret kraftigt. Efter min mening er det vanvittigt at flyve til f.eks. Oslo og mange vil faktisk gerne med tog.

Har netop været på skiferie i Italien med fly (!!!) og mange af os savnede at sove ned igennem Europa i toget. De andre er bestemt ikke tognørder. Jeg tror virkeligt der er grundlag, men kun hvis flyprisen ryger op.

Og køre udenom det 3. største byområde i Sverige for at køre på den danske side af Øresund når nu Øresundsbroen allerede er bygget er vel ikke logisk?

Med en fast forbindelse H-H mener jeg at expresser imellem de store byer i Skandinavien skal ræse afsted ad den hurtigste linie, som bliver HH. Det betyder naturligvis ikke stop for forbindelser igennem Malmö. Der skal køres masser på begge forbindelser.
Jeg ønsker bare nogle planer på et lidt højere niveau end det der foregår i dag.

Tænk bare på udvidelsen af Kastrup station, der bliver noget rod fordi "ingen" kunne forudsige behovet ( trods det, at mange advarede - bl.a. også på disse fora, ( som desværre kun læses af os selv.

Jeg går også meget ind for en bane over Hillerød til Høje Taastrup, men det er vist til Godstog - de fleste passagerer vil stadig til København Centrum.[/b]

Nu var det faktisk tiltænkt godstog.

Hillerød /Køge /Frederikssund synes vist ganske godt om deres S-tog. Så ombyg da gerne Kystbane til ren S-tog med 4 spor fra Klampenborg ind mod København.


Jeg forstår det som at Kystbanen skal lukkes i ret langt tid for at ombygge og det tror jeg ikke nogen vil finde sig i igen!

Såvel spor og master forefindes allerede. Så mon ikke det kunne klares på 6 mdr.

Jeg har det kun det med den lange byggetid her fra forum, men der tales om MEGET længere tid. Jeg skal ikke forsvare det - ved det faktisk ikke.

Hvis der først bygges bane til Hillerød /Høje Taastrup, så går det nok, men det bliver jo aldrig vedtaget![/b]

Endvidere blev Nørreport St. ombygget, da Metroen skulle under og man glemte desværre, at udvide med et eller måske 2 fjernspor og måske lidt bredere perron.

Hvis der ikke længere kører som. tog på Kystbanen bliver spørgsmålet om hvad behovet er for fjerntogsspor på Nørreport?
Lad Hovedbanegården blive en sækbanegård hvor ankommende tog kun køre frem til Vesterport og returnere efter behov ad 1 spor til den tidl godsbanegård,, såfremt de ikke skal afgå på ny.
Så kunne Nørreport faktisk få 2 ekstra S-togs spor!

Forslag til ting man kunne arbejde med:

J) Byg et dobbeltspor under byen, som i München, Zürich, Oslo, delvist Stockholm - det er alle byer

Hvor skulle det gå hen?

Under jorden før Tiegtensbroen og op et sted ved Østerport - det er til løsning af trængslerne i "Røret".

Skal man så ikke ret dybt for at undgå metroen? Både ved Nørreport og den nye Metroringlinie.

Joh der gik jeg sgu i en fælde, men jeg har skrevet om bane under København, i så mange år, så måske var Metroen ikke lavet dengang!
I de nævnte byer er man dog også meget dybt nede og det behøver ikke være et problem. Stigningen skal naturligvis laves efter forholdene.
Jeg mener grundlæggende at sækbanegårde ikke hører hjemme i fremtiden, undtagen meget få steder.
Udover de nævnte byer er også Altona interessant, for nu bygges den om fra sæk til gennemkørsel.
På den måde bliver både Altona og Hamburg HBF gennemkørselsstationer med meget korte ophold. Der er simpelthen ikke spor nok til at stammerne skal holde der og glo, mens de gøres klar til retningsskift.
vh pediHg


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak