Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Minister vil forundersøge til S-tog på Kystbanen (Generelt)

af steenth, 28/1 2019, 22:21 (1917 dage siden) @ Frank Poulsen

Men det koster i den grad på mulighederne for regionaltoge og fleksibiliteten der. Jeg kan ikke forstå fordelen med s-tog til Roskilde...

S-tog giver flere forbindelse til Roskilde fra stationerne, som betjernes med S-tog. For regionaltog bliver antal tog uændret.

Kan nogle forklare mig fordelen ved dette? Vil man lave flere stop mellem Høje Tåstrup og Roskilde? Flere stop i Roskilde? Vestlige del af Roskilde, så måske. Men det tvivler jeg på er tilfældet... Jeg har hvert fald ikke lige set noget om det. (men jeg kan selvfølgelig have misset noget)

På S-tog er tanken er køreplanen kunne blive:
* Linje B - stopper i Høje Taastrup som nu og kører hvert 10 minut
* Linje M til Roskilde, som ikke stopper på Brøndbyøster, Rødovre, Hvidovre, Carlsberg og Dybbølsbro - dvs a.la. linje Bx, men hvert 10 minut.
* Antal regionaltog som er efter flytning af tog til København-Ringsted. Der bliver færre stop på Trekroner (der er masser af passager på den, som kan forsvare stop på den) og meget få på Hedehusende (muligvis ingen) - Hedehusende gå fra 2 tog timen til 6 tog i timen. Færre stop giver hurtigere tog - det er ikke meningen at flytte tog væk - der skal være det samme antal til Holbæk og Ringsted og videre ud. Og tog skal stadig stoppe på Høje Taastrup og Valby i det samme omfang som nu hvis det står til DSB.

Reelt giver de 4 spor ikke mere kapacitet så længe hovedbanegården er flaskehalsen. Og det er det man udnytter.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak