Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Minister vil forundersøge til S-tog på Kystbanen (Generelt)

af mpp, 1/2 2019, 13:51 (1914 dage siden) @ antrum

Ja - men er der behov for længere tog når man kommer længere ud på strækningerne? Synes som en dyr løsning!

Det kan løses ved at justere frekvensen, som det allerede bliver gjort mod Hillerød/Holte, Køge/Hundige og Frederikssund/Ballerup. Så man skal nok kunne få det til at passe.

Nu er der jo tale om mere end 25% flere indbyggere i Storkøbenhavn samtidig med at vi gerne skulle have flere til at tage toget til og fra arbejde - altså især de sjællandske pendlere.

Når du går fra 30 til 36 tog i timen sender du 20% flere tog igennem. Er der samtidigt flere pladser i togene er det ikke der problemet er.

Allerede nu er man ved at nå max kapacitet på den nuværende Metro - og her kan man så sætte en vogn mere på og ændre styresystemet - men stadig væk - det hjælper kun få år.

Man arbejder allerede nu med at lave en ny metro under havneløbet. Kan folk skifte til en metro til Amager på København H vil det reducere antallet af rejsende Kongens Nytorv-Kbh H og Nørreport-Kbh.

Sikkert - men med Ny Ellebjerg som knudepunkt mellem S-tog / Metro og regionaltog - ja så ska måske alle regionaltog ikke køre helt til ind til Hovedbanen?

Ja. Sætter du en masse folk af på Ny Ellebjerg vil de for det første fylde godt op i det næste s-tog eller metro der kører ind til byen og de vil desuden typisk skulle have et skift mere.

Skal togene ikke længere gennem røret vil de i stedet skabe et mylder mellem København H og Dybbelsbro/Carlsberg/Godsbanegården hvor de bliver parkeret og klargjort. Derudover vil depotet ved Østerport og Svanemøllen heller ikke kunne bruges, så det skal der så findes en løsning på ved indgangen til København H.

De depoter koster småpenge i forhold til længere S-tog.

Ah hvad? Det vil være RIGTIGT dyrt at lave kapacitet til at vende en masse tog på Hovedbanen, da det nærmest dobler antallet af tog der skal køre mellem Hovedbanen og Carlsberg og skaber en masse krydsende trafik. Nye s-tog kan bare bestilles, godkendes og indsættes uden at der skal være en eneste ombygning eller sporspærring.

Man kunne selvfølgeligt nok finansiere noget af projektet hvis man solgte de forskellige sporarealer til nybyg, men det ville stadig være en meget dyr og besværlig løsning at bygge røret om.

Se det var en god ide!

Ja. Men ændrer ikke i det store billede på at det blot overfører kapacitet fra et togsystem til et andet og samlet giver en masse gener.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak