Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Utroværdigt tal for bilistandel: Sammenligning DK-Schweitz (Generelt)

af Togbus, Foldingbro, 26/8 2019, 05:31 (1705 dage siden) @ mpp
redigeret af Togbus, 26/8 2019, 06:14

Gogglede lidt
Jernbanens andel af persontransporten i Schweitz i 2017 var 15,8 %

Tallene fordeler sig således
Bil mv på vej 74,9 % (DK 2010: 77 %)
Bus mm 3,3 % (DK 2010: 9 %)
Tog (skinnebåren, kabelbane mm) 15,8 % (DK 2010: 9 %)
Cylel, gang, løbehjul, kravlen 6,0 % (DK 2010: 3 plus 2 %, dvs 5 %)

Hvis vi så ser på "væksten" i jernbanens andel, så er den i Schweitz øget fra 12,7 % i 2000 til 15,8 %. Tilsvarende er andelen af vejtransport (bil mv ekskl bus mv) faldet fra 77,8 % til 74,9 %.

Læg mærke til at man i Schveitz cykler og går relativt mere end i foregangslandet Danmark. Procentandelen for offentlig befordring i Schweitz er ét procentpoint højere end tilsvarende i Danmark. Den store forskel er at man i Schweitz kører kollektivt i tog, mens man i Danmark fordeler sig ligeligt mellem bus og tog.

Forøgelsen af jernbanens andel i Schweitz fra 2000 til 2017 er sket ved at der er en generel trafikvækst i perioden på 32 % og at jernbanen i samme periode er vækstet med 64 %, som dog langt fra betyder at der er færre biler på vejene nu i forhold til i 2000, for vejtrafikken (ekskl bus mm) er i samme periode steget med 27 %.

Min konklusion er altså at man i Schweitz kører i bil og er lige så bilglade som i Danmark. Det er dog lykkedes at i højere grad få nye passagerer over togene som dermed har øget andelen af det samlede transportarbejde. Men jernbanen har langt fra øget tilstrækkeligt til at opsuge passagertransportens samlede vækst.

Alt med forbehold og sammenligningen med Danmark kan selvfølgelig diskuteres, men begge lande har stort set samme transportmønster, bortset fra den større vægt på bustransport i Danmark. Nyere tal for Danmark kan andre hygge sig med at finde.

--
- busser når det er billigst


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak