OT: Travle enkeltspor (Generelt)

af Per Holm @, nær 133 m perronlængde på strækn. 880, fredag 26. november, 2021, 23:42 (59 dage siden) @ larsht

Uden at jeg på nogen måde har undersøgt det: Der var vistnok også travlt over Fyn inden 2. sporet?


Før 1914? Næppe med 4 tog i timen pr. retning. :-)

Landets travleste enkeltspor finder du nok på Nærumbanen, hvor der i myldretiden er 10-minuttersdrift (med krydsning i Ørholm og Fuglevad).


Det næstmest travle er Mårslet-Aarhus H med kvartersdrift i dagtimerne. I 2022 skulle der gerne komme kvartersdrift Aarhus H-Hornslet også.

Ellers har Jernbanebroen over Limfjorden også haft 8 tog i timen i myldretiden. Det var planen at den igen skulle have det her fra december, men det er udskudt et år pga. personalemangel hos NJ. Den er selvfølgelig heller ikke så lang, men der skal dog også være plads til åbning af broen for skibstrafikken.


Der kan Hillerød - Kagerup så også følge godt med i dagtimerne på hverdage ;)

Til forskel fra de forskellige eksempler vil Kjn - Kj være ERTMS og DSB vil køre elektrisk. Dvs. større accellerationsevne, hurtigere igennem den enkeltsporede strækning og hurtigere frigivelse af sporskiftet i den anden ende. Det må give en bedre prognose for at K23 lader sig gøre.

--
... og forøvrigt mener jeg at al skifte mellem transportmidler bør være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for behjulede (med barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak






Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen