Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ja, Kjn/Lw-Kj bliver overbelastet fra K23 (Generelt)

af Frank Poulsen, 28/11 2021, 17:27 (880 dage siden) @ Henning Makholm

Er der specielt gode gunde til at krydsningen skal ligge i Køge? Hvis der nu fx blev krydset i Egøje og Herfølge i stedet, ville Lokaltog og DSB i samme retning kunne holde i spor 2 og 3 og udveksle passagerer på tværs af perronen. Overgang til/fra S-tog ville blive noget mere omstændelig, men man må formode behovet for det mindskes betydeligt når der er et korresponderende regionaltog direkte til Købehavn at stige om til i stedet.

Jeg har lige prøvet at se lidt på køretiderne. Om man kunne få det til at gå op sådan. Og jeg vil antage det bliver MEGET stramt. Lokaltog har i dag 15/16 min mellem Egøje og Lille Skensved og med 3-4 min ophold i Køge. Så ja de burde kunne krydse der. Men hvor passer næste krydsning så. Så er det mod nord helt i Roskilde hvor de har 15 fra Roskilde til Lille Skensved, og modsat retning 18 min. Men det betyder vel det kan lige klares på 15 min hver vej. Det kræver dog så man benytter 2 perronspor i Roskilde, på skift hele tiden idet man kører efter ankomst. Hvilket igen giver lang holdetid i Roskilde på ½ time.

Modsat syd for Egøje burde det passe i Hårlev også. Men måske med lidt længere holdetid i Hårlev end i dag.

Togene mod Roskilde, skal afgå før togene mod KBH, for at få det til at gå op med deres krydsninger på den stramme tid mellem Skensved og Egøje. DSB skal krydse før Skensved, i det de "bare" skal dreje fra mod Køge Nord. Men toget modsat retning fra Kbh skal jo så også helst først for at folk netop kan nå at skifte i Køge (og vil så nok give et mindre ophold i Køge for DSB togene). Spørgsmålet er om det kan nå det inden lokaltog kommer fra Lille Skensved. Det kommer meget an på hvor tæt de kan køre på den enkeltsporede strækning. Men læsset vil nemt vælte ved meget små forsinkelser tror jeg. Og meget svært at rette op.

Men hvis de skiftes til at køre og dermed større skiftetid i Køge, så bliver bedre. Tjaa det kan jeg ikke lige gennemskue. Men så er det vel noget med at Lokaltog krydser, og i det lokaltog er kørt forbi Køge Nord afkørslen så kommer DSB fra Køge nord og kører til Køge og krydser, og så når DSB igen er drejet fra mod Køge Nord kommer Lokaltog igen. Det burde også kunne lade sig gøre som jeg lige ser minuttallene, og hvis det så gør at DSB kan bevare standsning i Ølby, så er det nok at foretrække, men optimalt er det ikke med ca et kvarters skiftetid i Køge som det jo så umiddelbart ca vil blive. Så ryger rigtig meget af de fordele man snakker om.

Der kan kun siges, det er svært at få det optimalt uden dobbeltspor. Alternativet med perron i Spor 1 i Køge og dermed dobbeltkrydse kunne også være god. Tænker man i myldretidsretning kører spor 2/3. Altså morgen fra Hårlev i 2 og fra Herfølge i 3. Og modsat retning i 1 og 4. Dem i 1 og 4 skal så komme først og holde længst, så har man også lidt mere tid at nå det længere over. Og om eftermiddagen bytter man så rundt, og så også ændre køreplanerne at det er dem mod nord der holder længst fordi de så er i 1 og 4 i Køge. Men om det er til at gå op, tjaa er svært. Ville elske at have en lille simulator at ligge tider ind i og lige rette lidt ;)

Ikke nogen der kender en køreplans editor til hobby brug?


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Kongerejsen 1908
Kongerejsen 1908

I sommeren 1908 rejste Kong Frederik den 8., Dronning Louise og deres tre børn med tog til Jylland, hvor de besøgte en lang række byer. Lars Christensen har i Rigsarkivet fundet DSBs interne korrespondance, samt flere avisers dækning af begivenheden.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak