Ja, Kjn/Lw-Kj bliver overbelastet fra K23 (Generelt)

af Henning Makholm ⌂, søndag 28. november, 2021, 23:12 (60 dage siden) @ Frank Poulsen
redigeret af Henning Makholm, mandag 29. november, 2021, 00:01

Ja formentlig. Men det vil jo stadig kræves hvis man skal lave de sporskifter som foreslået. For at komme udenom, afhængig af hvem der kommer først.

Ikke nødvendigvis -- det er jo nok at kunne komme udenom i den ene ende af perronen:

Først ankommer Lokaltog nordfra i spor 2syd.
Mens det bliver indhentet af DSB-toget nordfra, har passager der skal skifte mod Næstved, tid at gå over gangbroen
DSB ankommer nordfra i spor 4.
DSB ankommer sydfra i spor 3, samtidig med at Lokaltog sydfra ankommer i spor 2nord, udenom det andet Lokaltog via spor 1 og den nye hollandske transversal. Der er altså kun brug for at omfatte spor 1 af sikringsanlægget syd for den nye transversal.
DSB afgår mod syd (skarp krydsning) og dernæst mod nord.
Lokaltog kan afgå mod Hårlev så snart passagererne fra København er kommet over gangbroen.
Lokaltog mod Roskilde må vente på at der er plads efter DSB-toget mod København. (Det skal blot være tidsnok til at DSB er gennem sporskiftet ved Køge nord, før Lokaltog når frem til stopmærke Kj-201, halvvejs i Ølby).

Der bliver længere end i dag mellem Lokaltogs ankomst nordfra og afgang nordpå, men det skulle gå an at krydse i Havdrup (11 minutters køretid fra Køge, også 11 minutter fra Roskilde).

Hvis Lokaltog nordfra er forsinket et par minutter, kommer det efter DSB-toget, og passagerer fra Roskilde mister deres forbindelse mod Næstved. Surt. Men lokaltoget kan stadig køre mod Køge og holde ind til siden i spor 2 ved stopmærke Kj-202, mens det bliver krydset af toget mod København. Dernæst kører det til spor 3 for at krydse med det nordgående Lokaltog (ved samme perron det rettidigt skulle være afgået fra), og ender med at kunne afgå fra Køge med minimal forsinkelse. Den lange opholdstid for sydgående lokaltog bliver således anvendelig som køreplansbuffer.

--
Henning Makholm


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak






Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen