Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ja, Kjn/Lw-Kj bliver overbelastet fra K23 (Generelt)

af andersj, Aalborg, 28/11 2021, 20:07 (851 dage siden) @ Henning Makholm

Hmm, jeg har siddet og puslet i halvanden times tid nu uden at finde noget columbusæg. Efterhånden tror jeg ikke problemet så meget er det delte enkeltspor, som at man håber at el-togene kan få rejsetiden mellem Køge og Næstved ned under 30 minutter ved at krydse i Haslev i stedet for Tureby og Holme-Olstrup. Men det kræver at krydsningen i Køge er forholdsvis skarp. Med kun 3 perronspor er det så ikke muligt at skabe gode overgangstider for både Haslev-Roskilde og Hårlev-København (og retur).

(Det skulle da lige være ved at splitte Lokaltog op i henholdsvis Køge-Roskilde og Køge-Rødvig/Fakse, så sidstnævnte kan vende i spor 5. Men det bliver det nok svært at forklare fornuften i til den brede offentlighed).

Perronerne er jo lange i Køge, så man kan etablere en eller to transversaler (alt efter hvor fleksibelt man ønsker det) så man får et såkaldt "hollandsk kryds". Tog fra Roskilde ankommer først i spor 2 (syd) og tog fra Hårlev kører derefter via. spor 1 over i spor 2 (nord). Eller omvendt.

Jeg har indtegnet transversalerne med rød.

[image]

--
Mvh Anders


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak