signalsystemet - status? (Generelt)

af steenth, onsdag 13. marts, 2019, 22:56 (11 dage siden) @ Pylorus

Det behov er der jo ikke... I den situation.

Akseltællere er et meget udbredt system og bruges også flere steder i dag, det er kendt teknologi. Og du vil i stedet indføre noget ukendt og nyt, på trods af du netop er imod det nye? som man forstår din tilgang til signalprogrammet...


Fly har transponter. Mange lastbiler en GPS sender så man helt præcist kan se hvor de befinder sig.
Så ny teknologi nej.

Tja. Der er meget gode grunde til man ikke bruger satellit-baseret radionavigation - fx tunneller. Du vil indfører noget nyt, mens du mener at besked om dørlukning er overflødig. Og når du skriver præsis - hvordan kan være sikker på det det er præsis nok i alle tilfælge. Hvis tog angives at være i et andet spor end den er - hvad gør man så? Jeg har set flere, som har sammenlignet togdrift med fly - men togdrift er langt mere styret end fly, da tog optager meget en begrænset ressource som skal reserveres og frigives i hurtig takst. Og det afspejler de systemmer man bruger. Akseltællere eller sporisolatorer er den teknisk, som bruges til at tjekke om et spor er ledig eller ej.

Ellers er der baliser. S-togs CBTC bruger det allerede baliser som kilometersten til at aflæse positionen. S-tog bruger det istedet for akseltællere til holde en sikkerhedsafstand til det forudgående tog. Sammen er planen med ERTMS niveau 3 - men niveau 3 er stadig ikke test i praksis. Men det kan reducere antal akseltællere og sporisolatorer - men det er stadig fremtidsmusik.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.
Mail til Jernbanen.dk






Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen