Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Mærsk dropper Københavns havn til fordel for Kalundborg (Jernbanen i dag)

af Peter Christensen, 23/12 2020, 08:42 (1221 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Gade vide, om der bliver sporforbindelse - og containertog?

Jeg har været inde på det før, men ikke mødt forståelse for det: ERTMS har potentialet til at fjerne den sidste rest af indenlandsk jernbanegods og dette her vil skrive sig ind i den fortælling.

Derudover, så er der prisen på transport. Altså jo flere omlæsninger, jo højere pris for transporten + at det tager tid. Dermed ender læsning på lastbil i Kalundborg og til kunden nok som det mest sandsynlige. Husk også at containerforretningen - tidligere kendt som Maersk Line - nu kalder sig "Transport & Logistics" (T&L blandt venner) og målet var at få kontrol over hele kæden fra kunde A til kunde B. Da Kalundborg er lidt en blindtarm mht. jernbane (du skal ligesom løbe om i Roskilde), der er ikke elektrificeret hele vejen og det er tvivlsomt om det sker grundet undersøgelserne om batteritog samt usikkerhed omkring ERTMS, så ser jeg ikke optimistisk på muligheden af containertog til Kalundborg.
Endvidere, hvis der skal bygges spor mm., hvem ender med den? Hvis det er BDK, så kommer validatorsnakken. Personligt tror jeg ikke på at BDK vil have kapacitet til at anlægge sådan et bette spor før efter 2030 - måske.
Som det ser ud pt. og ikke meget ændres en del år frem, så skal der bruges diesellokomotiver til turen. Husk også, jo flere lokomotiver i sving, jo højere pris på transporten. Så et lokomotivskift etellerandet sted mellem el og diesel vil blot virke fordyrende og forsinkende. Ved brug af nogle efterhånden gamle diesellokomotiver, så spilles "miljøkortet" af hånden; det kan ikke rigtig bruges. En mulighed - senere - kunne være et el-lokomotiv hvor "last-mile dieselmotoren" pilles ud og erstattes af en flok batterier eller brændselscelle. Meeeen en sådan maskine skal jo lige komme på markedet + jernbanens godkendelsescirkus. Så det har nok lange udsigter.

Ser jeg på det søfartsøjne, så ligger Kalundborg bedre end København. Det tager kortere tid at sejle fra Århus til Kalundborg sammenlignet med Århus-København - der er bare en kortere distance at sejle. Dermed kan en anden og mere optimal rotation af feeder-båden planlægges. Alt i containerfarten kører på ugebasis - det gjorde det tidligere og jeg forventer ikke et større skift. Afgangen kan så være 1 gang i ugen eller hver anden uge etc. En rundtur for en feeder-båd helst ramme noget, som tager "noget som er deleligt med 7".
Som jeg husker det, så er højeste dybgang i København ca. 10 meter og i Kalundborg henad 15 meter. Jo større dybgang, jo større skibe kan anløbe i lastet tilstand. Desuden er det stort set umuligt at sejle sydpå fra København pga. det lavvandede område ud for Amager (noget med 6-7 meter dybgang eller så); det sætter altså nogle grænser for tonnagen, som kan bruges.
Altså, anløber du København, så er der risiko for at du skal ind nordfra og sejle ud samme vej. Lidt upraktisk om du skal videre ind i Østersøen. Bevares, man kunne da finde et mindre skib, men så passer kapaciteten muligvis ikke.
Så der er mange afvejninger i dette spil....


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Indsend billederDSB MX1001Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak