Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Mærsk dropper Københavns havn til fordel for Kalundborg (Jernbanen i dag)

af William Skov ⌂, 23/12 2020, 18:50 (1220 dage siden) @ My1202

Hej
Til orientering, Kalundborg havnebane idag, der ligger gamle spor til Asnæsværket endnu, næsten om til den nye havn, kun afbrudt 1 sted. De ligger der endnu fordi da kommunen ville nedlægge sporet var der andre der sagde, sålænge de ligger der skal de kun renoveres, men er de væk skal der ny VVM o.s.v. Jeg var til et møde om den nye havn, spurte om evt. sporforbindelse svaret var “ der har været henvendelser fra interesserede kunder hvis der kom spor, men godsmængden var for lidt i forhold til udgifterne”
Vh
Bent Larsen


Hvilken slags gods forestiller du dig kunne have gavn af en sådan ensporet strækning?

Det er da ikke op til os at planlægge godstypen som det var en modeljernbane.

Når der en virksomhed som viser interesse i et sidespor, så er det da op til virksomheden om hvilket gods de skal have flyttet.
En vogn læsset med betonelementer koster da præcis det samme som en vogn læsset med træ til en tømmerhandel.

Desuden mærker godset ikke forskel på om det leveres af en enkeltsporet eller dobbeltsporet strækning. Så længe der er kapacitet på strækningen er der altid plads til et godstog.


Men hvorfor er du så negativ i forhold til jernbanegods? Er du ansat i DSV eller lignende vognmandsforretninger og ønsker at beholde dit job?

I stedet for at blot at sige at jernbanegods ikke kan finde sted i lille Danmark, så prøv at se til Schweiz. Det er et land mindre end Danmark.Men de har hele 16 kombiterminaler, mens vi kun har en 5-6 stykker. Hvor der er vilje er der bane.

--
William S.
Arktisk bygningsingeniørstuderende på DTU
[image]
https://williamskov.piwigo.com/ - Min fotosamling


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak