Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Forskel mellem lommevogne og rullende landevej (Jernbanen i dag)

af William Skov ⌂, 27/12 2020, 16:42 (1216 dage siden) @ My1202

En lommevogn Sdggmrs har taravægt 34,3 T og kan bære to trailere med en samlet vægt af 100 T, så 17,25 T tara for en trailer på 50 T.

En rullende landevej Saadkms har taravægt på 17,5 T og kan bære en lastbil på 44 T. Vel at mærke en LASTBIL, ikke trailer. Så trailerens tilladte vægt er endnu mindre.

(Kilde ÖBB)

Forskellen er at per trailer er lommevognen har 3 hjulsæt og at den rullende landevej har 8 hjulsæt per lastbil.
Dette giver et meget større slid på både spor og hulsæt = ekstraomkostninger!

Og på en lommevogn kan vognmanden læsse mere gods i traileren = færre lastbiler samlet set, mindre vejslid og mere økonomisk fordelagtigt for vognmanden.

Lommevogne er næsten at betragte som standartvare, mens en rullende landevej er et specialprodukt der giver en større produktionspris.


Ergo. Der er en del argumenter for lommevogne fremfor rullende landeveje.

--
William S.
Arktisk bygningsingeniørstuderende på DTU
[image]
https://williamskov.piwigo.com/ - Min fotosamling


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

DSB MX1014
Valby Gasværk
Valby Gasværk

Valby Gasværk åbnede i 1907 og fik fra starten leveret kul fra gashavnen i Københavns havn via en 5 km lang jernbane ejet af gasværket. Her er historien om Valby Gasværks jernbane, lokomotiverne og vognene.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak