Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Mærsk dropper Københavns havn til fordel for Kalundborg (Jernbanen i dag)

af My1202, 27/12 2020, 08:15 (1216 dage siden) @ P.Jensen

Nej, det er ikke givet at der er et marked for rullende landeveje.

Jeg kender kun 3 steder hvor det findes i dag - gennem Schweitz, Østrig og under kanalen. De har det til fælles at der er en økonomisk barriere mellem de to endestationer. Og at de transporterede enheder skal køre relativt langt både før og efter turen på skinner. Gennem Schweitz tager turen 10-11 timer, mens chaufføren alligevel skulle holde pause. Kapaciteten på den linje ser ud til at være omkring 200-250 lastbiler/døgn hver vej, hvilket ikke er imponerende.

Det eneste sted jeg kunne komme i tanke om nordpå - hvor dette kunne være aktuelt er mellem Nordtyskland og Sydsverige. Der er færge eller færge/bro mellem Tyskland og Sverige. Men det kræver plads undervejs til måske 10 tog ekstra hver vej pr.døgn gennem København, hvilket nok er urealistisk. Dertil nogen som tør investere i et sådant projekt - og det tror jeg bliver meget svært.

P.Jensen

Ifølge dette link øges kapaciteten til det dobbelte (450.000 lastbiler årligt) på Brenner ruten.
Så nogle synes det er en god ide.

https://www.railwaygazette.com/freight/brenner-rolling-motorway-to-be-expanded-to-reduc...

Afstanden fra f.eks. Padborg til Hjørring er 338 km. Til og fra Hjørring til Frederikshavn respektive Hirtshals og færger til Norge og Sverige er da oplagt.

Fra Nykøbing F. til Øresundsbroen er afstanden 130 km. Måske ikke optimalt i forhold til hvile-køretidspauser.
Men med de lønninger som chauffører er villige til at køre for. er det næppe af afgørende betydning.

Men om jernbanen har kapacitet til at overtage noget sådant?
Tja - hvis ikke det er tilfældet, så har man nok heller ikke kapacitet til ret meget andet gods fra vej til bane.

--
[image]


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak