Nye tog – krydsningshastighed (Generelt)

af My1202, onsdag 14. april, 2021, 13:23 (31 dage siden) @ Niels Bak

Nu må man formode, at der fortsat kommer til at køre flere tog end kun lyntog mellem Sjælland og Jylland...
Men ja, det er en afvejning af, om fordelen ved, at de forholdsvis få passagerer fra Sydsjælland mod Jylland får adgang til den hurtigste forbindelse er større end ved at spare et stop på Sjælland og i stedet lade dem tage det almindelige IC-tog.


Så samme tankegang gælder vel så også for de få passagerer på strækningen fra Fredericia og op mod Aarhus.
Her skal superlyn så ikke stoppe?


I hvert fald ikke hvis togfondens planer går igennem. Så skal der køres direkte Odense-Århus, og med nye baner over Vejle Fjord og Hovedgaard-Hasselager, så kommer toget slet ikke igennem hverken Vejle eller Skanderborg. Der kigges dog på et centralt stop i trekantsområdet, hvor en shunt vest om Fredericia vil give de minutter der skal til for et stop fx i Erritsø. Men det er så vidt jeg husker ikke en del af planerne, som de ligger nu.

Ifølge de oprindelige tanker skulle superlyn have haft flere stop mellem Fredericia og Aarhus.
https://sn.dk/Danmark/FAKTA-Her-er-regeringens-bud-paa-en-ny-togplan/artikel/351025


Humlen er jo, præcis som på Sjælland, at der kommer en mere end hæderlig trafikering med øvrige tog - øvrige lyn og IC-tog hver time samt en mærkbart forbedret regionaltogsdrift til dine elskede pendlere. Det er faktisk en del af hele ideen.

Pendlere er også en uskik.
Skal vi ikke få dem til at tage bilen!
De udgør jo nok kun 50% af passagererne på hverdage.
Nej hellere satse på hurtige tog til ældre tognørder som ikke længere magter at tage turen til Frankrig og Spanien eller blot skal besøge den gamle tante i Lemvig.

--
[image]


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen