Pendlere Sydsjælland-Fyn/Jylland? (Generelt)

af Frank Poulsen @, fredag 16. april, 2021, 09:48 (101 dage siden) @ My1202

Nu var det dig og ikke landstrafikmodellen jeg kritiserede. Forskellen er fx at det lyder til at dem bag har sat sig ind i tingene...

Så nej, det kan "vi" ikke konkludere. Hold mig uden for.


Jeg havde ellers ønsket dig god weekend.
Men ja - du må gerne blive holdt udenfor siden du ikke mener at det materiale som Danmarks Statistik udarbejder og bl.a. forsyner Trafikstyrelsen med er noget du tror på.

Men så lad mig spørge dig.
Hvor mange passagerer skal der i din verden til for at et superlyn kan have en standsning undervejs fra København over Sjælland (eller omvendt). F.eks. enten i Ringsted eller Køge Nord.
Er det 5 rejsende som stiger af eller på eller 10, 20 eller 50?

Tag f.eks. de 3 kommuner langs Køge Bugt.

Har bopæl i Greve / Køge / Solrød kommuner:

Arbejder i Region Syd: 456
Arbejder i Region Midt: 421
Arbejder i Region Nord: 128

De mulige passagerer (specielt dem til region Midt & Nord) synes du (og andre) skal tage en alm. tog til Odense for så at skifte eller bruge endnu mere tid på at nå frem?

I andre sammenhæng har du - som jeg husker det - været fortaler for at hurtigere forbindelse og færre skift motiverer folk til at skifte fra bil til tog. Men blot ikke pendlere fra Sjælland vest for Valby Bakke?

Og skal man følge din (og andres logik) så må det samtidig betyde at måtte man lave Kattegatforbindelsen og vælge den linjeføring som går over Ringsted - så skulle der heller ikke være stop her i Ringsted eller i Holbæk / Kalundborg og på Samsø. Det er jo blot nogle små byer som ikke skal betjenes udover de 2 førstnævnte med de regionaltog som allerede kører der? Thi de vigtige passagerer mellem Aarhus og København skal da ikke belastes med et stop på 2 min.

Nej - jeg synes du erkende at verdenen tilsyneladende har forandret sig siden du for x antal år siden arbejde i Næstved og havde kendskab til 1 som arbejdede på den anden side af Storebælt.


Jeg prøver alligevel at blande mig igen...

Jeg mener der skal være plads til lidt af det hele. For som der var en der skrev et eller andet sted. Hvad nytter det hvis toget fra Kbh allerede er fuldt at standse undervejs... Der skal køre nogen uden stop, for det er der behovet for og derfor kaldes de super lyn... Men det udelukker jo ikke man kunne udvikle nogle mellemting mellem intercity og superlyn. For at tilgodese undervejs. Det kunne i min verden være stop i Køge Nord, Ringsted, Slagelse, som de eneste 3 steder på vej til Odense. Men jeg holder stadig på at superlyntog til timeplanen det er for de direkte mellem de største byer. Og sådan er det. Men mener generelt også man skal give varierede muligheder. Jeg så også gerne en sløjfe vest for Ringsted, som før nævnt herinde så man sydfra kunne køre mod vest og mod Kalundborg fra Høng. Den sløjfe kunne også bruges til et direkte intercitytog eller interregional eller hvad man vil kalde det der gik Nykøbing Falster - Odense. Eksempelvis.

Det der går mig på i dine argumentationer er at det virker til at der i din verden for alt i verden ikke må være et direkte tog som en hel masse har gavn af, hvis ikke alle får gavn af det. Derfor bliver det lidt mudderkasteri frem og tilbage.

Der er bestemt plads til direkte tog.

Det kræver blot at passagergrundlaget er stort nok HELE dagen igennem til at 2 tog i timen i hver retning skal køre uden stop fraset Odense. For sådan har jeg forstået at tanken er med superlyn.
For skal superlyn køre med længere interval end 30 minutter - så reduceres passagerunderlaget for disse tog MEDMINDRE at afgangen lige netop passer til ens egen kalender!

Så i de første mange år tror jeg ikke at der er passagerunderlag nok. Fraset muligvis morgen og eftermiddag.
Men det afhænger jo også af hvor mange passagerer toget kan medtage. Er det 200-300-400?
Og de "mange" andre lyntog resten af dagen.
Laver man ydermere Kattegatforbindelsen - så fjernes et stort passagerunderlag for superlyn fraset mellem København-Odense og Odense-Aarhus. Men ingen vil til den tid tage et direkte tog København-Aarhus.
Endelig så er der et begrænset antal tog som kan køre på strækningen mellem Ringsted og Fredericia, når der skal være plads til godstog og regionaltog.

Ja i min verden handler alt det om køreplaner, det ændres hvert år, eller kan gøre det. Skab mulighederne i infrastrukturen så der bliver mulighed for at teste og give fleksibilitet osv. Så kan man prøve det af et år med det ene eller andet eller tredje.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

DSB plakat 1937

DSB plakat 1937
DSB plakat 1937 af
Aage Rasmussen
Pris: 249,- kr.
 Køb 
3 rengøring tilbud

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen