Pendlere Sydsjælland-Fyn/Jylland? (Generelt)

af My1202, fredag 16. april, 2021, 22:44 (66 dage siden) @ Niels Bak

Nu var det dig og ikke landstrafikmodellen jeg kritiserede. Forskellen er fx at det lyder til at dem bag har sat sig ind i tingene...

Så nej, det kan "vi" ikke konkludere. Hold mig uden for.


Jeg havde ellers ønsket dig god weekend.
Men ja - du må gerne blive holdt udenfor siden du ikke mener at det materiale som Danmarks Statistik udarbejder og bl.a. forsyner Trafikstyrelsen med er noget du tror på.

Men så lad mig spørge dig.
Hvor mange passagerer skal der i din verden til for at et superlyn kan have en standsning undervejs fra København over Sjælland (eller omvendt). F.eks. enten i Ringsted eller Køge Nord.
Er det 5 rejsende som stiger af eller på eller 10, 20 eller 50?

Tag f.eks. de 3 kommuner langs Køge Bugt.

Har bopæl i Greve / Køge / Solrød kommuner:

Arbejder i Region Syd: 456
Arbejder i Region Midt: 421
Arbejder i Region Nord: 128

De mulige passagerer (specielt dem til region Midt & Nord) synes du (og andre) skal tage en alm. tog til Odense for så at skifte eller bruge endnu mere tid på at nå frem?

I andre sammenhæng har du - som jeg husker det - været fortaler for at hurtigere forbindelse og færre skift motiverer folk til at skifte fra bil til tog. Men blot ikke pendlere fra Sjælland vest for Valby Bakke?

Og skal man følge din (og andres logik) så må det samtidig betyde at måtte man lave Kattegatforbindelsen og vælge den linjeføring som går over Ringsted - så skulle der heller ikke være stop her i Ringsted eller i Holbæk / Kalundborg og på Samsø. Det er jo blot nogle små byer som ikke skal betjenes udover de 2 førstnævnte med de regionaltog som allerede kører der? Thi de vigtige passagerer mellem Aarhus og København skal da ikke belastes med et stop på 2 min.

Nej - jeg synes du erkende at verdenen tilsyneladende har forandret sig siden du for x antal år siden arbejde i Næstved og havde kendskab til 1 som arbejdede på den anden side af Storebælt.


Jeg kan konstatere at du endnu en gang ikke har andre argumenter end at skyde folk noget i skoene de ikke har sagt. Og jeg har ikke betvivlet dine tal, blot konstateret at du sammenligner æbler og pærer - eller sagt mere direkte, bruger dem manipulerende. Og i øvrigt heller ikke svarer på relevante indvendinger som på hvorfor i alverden folk i Slagelse forventes at tage toget baglæns til Ringsted for at stige om til Odense? Tallet af pendlere fra Slagelse Kommune er givet rigtigt - det er din brug af det, som argument for at alle tog skal stoppe i Ringsted der er ud i skoven, og det er ret irriterende at du ikke forsøger at tænke dine argumenter bare lidt igennem inden du smider dem ud. I stedet kommer som svar en statistik om de pendlere som bor tættest på hovedbanegården og det skal så sammenlignes med alle som bor på lars tyndskids mark i Region Sjælland. Hvordan skal sådan noget tages seriøst?

Der er givet mange på Sjælland som bor lige så tæt på en jernbanestation som dem på Vesterbro og København k.
De andre i København skal med S-,tog, metro og/eller bus for at komme til Hovedbanegården.
Men hvor mange forventes at tage toget uden stop til Odense?
Der skal køre 2 superlyn i timen har jeg forstået.
Så må der være tal der viser at disse 2 tog kan have en belægning på 80 %.
De skal vist køre sådanne hele dagen - korrekt?
Hvor mange passagerer kan toget medtage?
300 pladser er vist et godt bud 80% betyder 240 passagerer.
2 x i timen giver det 480 rejsende. Det holder måske med de første 2-3 afgange. Resten af dagen frem til myldrertiden er tallet nok under 40%.
Dertil kommer der alm. Lynyog og regionaltog. Der er der ikke kunder til udover 3-4 afgange morgen og eftermiddag.

Men kom med nogle tal der viser forventede antal rejsende over dagen.

Du har heller ikke fattet meningen med anekdoten. Den er ikke at der kun er en pendler på tværs af bæltet - antal har man jo statistik til. Den var at fortælle noget størrelsesforholdet i rejsestrømmene, og der så jeg ingen steder, hvor jeg kom rundt i regionen, at det var anderledes (og jeg kom som en del af jobbet meget rundt til mange mennesker). Og det har heller ikke forandret sig siden - langt de fleste i Region Sjælland pendler mod Hovedstadsområdet, og det er det, som er den vigtige forbindelse. Og langt de fleste fjernrejsende rejser mellem hovedstaden og Vestdanmark - og det er derfor også den forbindelse som bør prioriteres højest her.

Der tager du fejl.
Såfan var det for 20 år siden.
Køge Bugt motorvejen habde man stort set for sig selv når man kørte sydpå og vestpå.

Mange fra Sjælland arbejder på OUH.
Jeg kørte selv i flere år fra Herlev til Næstved om morgenen på under 50 min og hjem på 55-60 min. Det er ikke muligt længere. Der er næsten lige så mange køretøjer sydpå om morgenen idag som der var nordåpå for 20-25 år siden.


Og det jeg har skrevet i indlæg efter indlæg, som ikke er det du husker mig for, og som du heller ikke forholder dig til, er at selvfølgelig skal folk fra byerne på Sjælland have en god og gerne direkte forbindelse. Som de i øvrigt også har - der standser to IC-tog i timen i Ringsted m.fl. Men når den er der, så behøver det altså ikke at betyde at samtlige tog skal stoppe, især ikke hvis der er passagerer til at fylde dem uden, så man kan udnytte at et helt fyldt tog kommer så hurtigt frem som muligt. Alt andet giver både dårligere togudnyttelse og forsinker de mange unødigt for at de få kan komme lidt hurtigere frem. Faktisk er det både god og rationel togdrift at lave to (eller flere) togsystemer med forskellige standsningsmønstre.

Fint at der standser 2 tog i timen i Ringsted. Men endnu bedre at det var 4
Nu risikerer folk jo istedet at spilde min 15 minutter.


I stedet får jeg lige om lidt skudt i skoene, at jeg synes folk på Sjælland er lige meget og at jeg vil tvinge alle over i bilerne fordi jeg vil tage nattoget til tante Oda i Thisted. Hvad fanden har det med den her diskussion at gøre?

Ikke andet end flertallet som rejser udenfor morgen og eftermiddag ofte er alm. rejsende til familiebesøg, ferie ellerfornøjelse. De overlever nok at stop i Ringsted eller Køge nord.
Men dem i superlyn har min 4 afgange i timen.
De andre kun 2 afgang og til at lave fart og en længere køretur. Blot fordi toget ikke må holde 2 min på Sjælland.

--
[image]


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen