Aarhus / stationer /trafik (Generelt)

af tgpsen, onsdag 11. september, 2019, 18:11 (299 dage siden) @ RasmusJ

Nogle her på forummet mener ikke biltrafikken vokser.
Andre at Aarhus banegård er fantastisk placeret og en ny banegård vest for byen er utopi.
Men er denne rapport blot nogenlunde præcis kan den kollektive trafik i Aarhus og bilustmen få det svært de kommende år.

https://www.bt.dk/samfund/ny-prognose-varsler-trafikkaos-i-dansk-storby

Jeg forstår ikke hvorfor der aldrig bliver talt om en tunnel i Aarhus lignende Citytunneln i Malmø https://sv.wikipedia.org/wiki/Citytunneln

Det ville gøre lokaltrafik meget lettere og øge kapaciteten dramatisk hvis Aarhus H var gennemkørende. Man kunne have en central station yderligere og en i udkanten af byen (Skejby/hospitalet?), ligesom Malmø har fået Triangeln og Hyllie, og derfra fortsætte videre mod Randers.

https://da.wikipedia.org/wiki/Aarhus-Randers-banen#Direkte_baneprojekter_Aarhus-Randers
https://da.wikipedia.org/wiki/Elektriske_jernbaneprojekter_i_%C3%98stjylland#Aarhus-Ran...
https://da.wikipedia.org/wiki/Elektriske_jernbaneprojekter_i_%C3%98stjylland#Aarhus-Ran...


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Knutzens personvogne
Knutzens personvogne
Lars Christensen har skrevet et fyldigt forord til en artikel om DSBs personvogne skrevet af daværende generaldirektør for DSB Peter Knutzen og bragt i Vingehjulet nr. 1/1943. Artiklen er forsynet med billeder fra Jernbanen.dk´s arkiv.



 Læs artiklen 

Assens Sukkerfabrik
Assens Sukkerfabrik
De danske Sukkerfabrikker opførte i 1883-84 Assens Sukkerfabrik, der i over 100 år var en stor og vigtig arbejdsplads i Assens. Læs i denne artikel om fabrikkens historie med fokus på roebanesystemet og de lokomotiver, der befarede det.



 Læs artiklen 
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen