Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Aarhus / stationer /trafik (Generelt)

af tgpsen, 15/9 2019, 13:57 (1647 dage siden) @ ThomasTT

Aarhus undergrund er meget ustabil. For bare et par år siden blev et større byggeprojekt på Frederiks Plads lige ved siden af Aarhus H afbrudt og udsat, fordi naboejendommen slog revner på trods af at man havde anvendt mange eksperter, der erklærede det for helt uforståeligt. Der er alle tænkelige sandsynligheder for store dyre problemer for noget så tung og ufleksibelt som en jernbanetunnel i det område boret tæt forbi flere højhuse og større nye kultur og prestigebyggeri er og med en linjeføring nærmest i kanten af havnebassinet. Skal man under vandet, skal tunnellen vel forlænges og dermed blive både dyrere og langsommere og fra dybt under vand skal vi så op under den stejle Nørrebrogade.


At grave stationer kan godt blive meget kompliceret, men at bore tunneller med moderne tunnelboringmaskiner, der bygger væggene samtidig de bevæger sig fremad (https://www.youtube.com/watch?v=z38JIqGDZVU), er ret ukompliceret og foregår rimelig smertefrit nærmest alle steder. Jeg har svært ved at tro på det ville være et problem


Det meste kan sikkert lade sig gøre, hvis man har penge nok. Jeg ville bare ikke ignorere, at alle eksperter tilknyttet et milliardbygger ikke kunne forudse eller bagefter forstå, hvorfor der skete skader på naboejendommen i et omfang så hele byggeriets fundament måtte ændres. Jeg tror ikke det bliver så sjovt at skulle bore klods op af så mange høje bygninger og direkte ned i et havnebassin. Det skriger nærmest på budgetoverskridelser, hvis det overhovedet er muligt.

?? Hvis jeg ellers forstår de foreslåede tunneler (som ikke er foreslået) så er det enten nær høje bygninger (i Århus?) eller ned i havnebassinet. Og den del af tunnelen vil vel blive cut-and-cover.


Men så er der altså den anden side af det. Hvor meget får man ud af det. Og det er ikke meget. Ideen kommer typisk fra sammenligninger med Malmö. Men der er meget store forskelle. Aarhus ville slet ikke få nye stationer af samme væsentlighed som malmo, hvor et stort opland nu bliver ledt forbi en tidligere sækbanegård ind til mere centrale lokationer under Malmö.

Triangeln station er ikke mere central end Malmö C i fh. til Malmö indre by (inden for voldgravene).
Hyllie er det aldeles ikke.

I Aarhus ville de nye stationer være klart dårligere end Aarhus H.

Altså cirka det samme.

Fine tilføjelser selvfølgelig, men slet ikke som malmo. Hertil kommer, at denne gevinst jo faktisk allerede er lavet i form af odderbanens forlængelse, der netop løser det at få banen forbi en sæk.

Det var dog besynderligt argumenteret. At de fhv Odder- og Grenå- baner er knyttet sammen på Århus H betyder da ikke at tog langs den jyske Østkystbane ophører med at rebroussere på Århus H.
Samme form for kreativ semantik som når modstandere af mit Citytunnel-forslag for København påstår at den ikke som jeg hævder vil gøre Kbh H fra rebroussementsstation til gennemkørselstation fordi Boulevardbanen allerede har gjort den til gennemkørselsstation, uagtet at samme station er rebroussementstation for fjernbanetog til/fra CPH lufthavn.


Og så er der heller ikke noget for Aarhus hvad København er for Malmö. Ingen større by, ingen væsentligere station i adskillige timers nærhed.

Danmarks 6. største by Randers og
Danmarks 4. største by Ålborg


Så altså et lformentligt dyrere og langt mere kompliceret projekt end Malmö

Altså ikke.

med en langt mindre reelt formål, der endda allerede er delvist opfyldt.

Altså heller ikke.

låst
2468 visninger

Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billige jernbane T-shirts

Indsend billeder

Jernbanebøger

Amagerbanen på cykel

Amagerbanen på cykel. Pris 260 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak