Aarhus / stationer /trafik (Generelt)

af ThomasTT, fredag 13. september, 2019, 12:11 (1 dag, 23 timer, 25 min. siden) @ RasmusJ

Problemet er, at det forment!og vil være sindsygt dyrt. I forlængelse af banegården, U-sving under havnen, meget stejlt og dermed en dyb bane op mod universitetet. Og så er undergrunden i Aarhus så ustabil, at byggerier jævnligt forsinkes og fordyres


Jeg køber ikke hele den historie. Det ville være dyrt, Citytunneln i Malmø endte med at koste ca. 8,5 mia svenske kroner i 2001-priser, men nok ikke sindssygt dyrt. Og moderne tunnelboremaskiner graver sig bare gennem det meste. At bore tunnelerne var klart den mindst dramatiske del af den nye metroring. Stigningsprocenten og to stationer centralt i Aarhus (afhængig af hvor meget der skulle gøres ved Aarhus H) kunne godt blive ret kompliceret dog.

Aarhus undergrund er meget ustabil. For bare et par år siden blev et større byggeprojekt på Frederiks Plads lige ved siden af Aarhus H afbrudt og udsat, fordi naboejendommen slog revner på trods af at man havde anvendt mange eksperter, der erklærede det for helt uforståeligt. Der er alle tænkelige sandsynligheder for store dyre problemer for noget så tung og ufleksibelt som en jernbanetunnel i det område boret tæt forbi flere højhuse og større nye kultur og prestigebyggeri er og med en linjeføring nærmest i kanten af havnebassinet. Skal man under vandet, skal tunnellen vel forlænges og dermed blive både dyrere og langsommere og fra dybt under vand skal vi så op under den stejle Nørrebrogade.

Jeg tror det kan blive helt fænomenalt dyrt. I hvert fald er der stor risiko for det. Den mest realistiske model ville have været at flytte Aarhus H Op til godsbanegården. Det kunne være sket for 20 år siden, inden man byggede Bruuns Galleri og så meget andet ind i Aarhus H. Nu vil selv så begrænset en flytning være meget skadelig for banen. Dengang kunne man så måske have fortsat med en højbane forbi det gamle Ceres (igen før det blev bolig-udviklet)og så ramt bakken højt oppe ind i en kortere tunnel. Hvis man i yderste konsekvens skulle forestille sig et enkelt spor i en tunnel vil jeg tro det skal den vej. Dog direkte ned i en tunnel. Det vil være overskueligt økonomisk formentligt men til gengæld får flertallet af passagerer en dårligere løsning, og det duer bare ikke.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen