Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Aarhus / stationer /trafik (Generelt)

af ThomasTT, 19/9 2019, 02:16 (1643 dage siden) @ RasmusJ

Så nu er du altså enig i, at man i Aarhus allerede har gennemkørsel for hvad der svarer til lokaltog end i Malmø, fint. Så er der Øresundstog, og her er der jo bare ikke rigtig en pendant i Aarhus, da der ikke ligger en millionby i hvad der pludselig kun var 20 minutters afstand. Mht fjerntog, tror jeg faktisk slet ikke de bruger tunnellen i Malmø. Her har de stadig en sæk formentlig fordi det ikke er væsentligt, og det endda med den markant dårligere placering i Malmø ift Aarhus.


Göteborg, der er i gang med at grave noget lignende med Västlänken, har heller ikke en "millionby" som nabo, men de er stadig kommet frem til at det er nødvendigt med en gennemkørende centralstation. Det kommer til at fordoble kapaciteten

Der er meget generøst at kalde letbanen for svarende til lokaltog i Malmø i øvrigt

Jeg er ikke specielt begejstret for letbaner, men jeg forholder mig til, hvordan ting fungerer i praksis og 90% af Aarhus letbane er jernbane, og det gælder 100% syd for Aarhus H, hvorfor sammenligningen er helt fair.

Du kan bygge lige så mange tunneller, du vil, men du kan ikke skabe en bedre løsning for Odderbanen end nu, hvor der køres ind til den langt vigtigste station -Aarhus H - som jernbane og når der herefter fortsættes som letbane går det ganske vist meget langsomt, men der er også væsentlige stop og så slipper man for dybe undergrundsstationer.

Fra nordsiden er det en anden situation som det ses ved at Grenåbanen foretrækker det gamle spor for at komme hurtigere ind.

låst
2241 visninger

Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak