Aarhus / stationer /trafik (Generelt)

af pjl, torsdag 19. september, 2019, 16:33 (325 dage siden) @ tgpsen

'I dag är Göteborgs centralstation en så kallad säckstation, vilket innebär att alla tåg som ska vidare från stationen måste "vända" och köra ut samma väg som de kom in. Med Västlänken kommer de tåg som planeras att gå genom tunneln – pendeltåg och några regionaltåg – kunna åka rakt igenom stationen utan att behöva "vända".[2]. Tågtunneln frigör därmed spår i säckstationen där samtliga fjärrtåg och resterande regionaltåg även i framtiden kommer att stanna.[5][6]'

Længere nede:
"Dragningen anses av Trafikverket och gängse politiker bäst uppfylla de mål som ställts upp. Centralen-Haga-Korsvägen ger högst kapacitet och förväntas ge störst antal ökade tågresenärer. Stor vikt lades till närheten till stora knutpunkter för spårvagnar och lokalbussar, vilket det är vid Göteborg C, Haga och Korsvägen. Samtidigt förväntas sträckningen gynna stadens och regionens utveckling betydligt."

men se planen for fremtidige regionallinjer under
https://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4stl%C3%A4nken#Trafikering
og med hensyn til fjerntog, sml.
https://www.aftonbladet.se/resa/a/9vx8wl/nu-gar-direkttag-mellan-stockholm-och-halland

Der bliver sikkert flere gennemgående fjerntog i Västlänken.

Under én gang i timen, det er og bliver en sjældenhed i forhold til lokaltog/regionaltog

Århus har for få spor til at være rebroussementsstation og samtidig regionalbane-endestation for baner til Viborg, Randers, Skanderborg og Silkeborg etc.

Rebroussementsoroblement kan løses for færre penge uden for Aarhus, kan ikke se hvorfor nord/syd rejsende skal spilde deres tid på at køre ind i hjertet af Aarhus (reboussement eller ej).


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

DB Cargo

DSB plakat 1937

DSB plakat 1937
DSB plakat 1937 af
Aage Rasmussen
Pris: 249,- kr.
 Køb 
SJS D5
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen