Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Aarhus / stationer /trafik (Generelt)

af tgpsen, 18/9 2019, 18:02 (1685 dage siden) @ pjl

Og hvis man skal mellem Århus og byerne nordpå er det generende at skulle skifte i stedet for at køre direkte til Århus H.


Det kan da klares med forskellige togsystemer. I det meste af verden er det ret simpelt at driftskoble, så følgende scenario kunne tænkes:

  • Linie A: København-Aalborg (udenom Aarhus)
  • Linie B: København-Aarhus
  • Linie C: Aarhus-Aalborg

A+B afgår fra København mod hhv. Aalborg og Aarhus, de kører sammenkoblet til Horsens eller Skanderborg, hvor toget deles.
A fortsætter mod Aalborg, B kører til Aarhus H.
C, kører fra Aarhus H mod Aalborg, og fanger eventuelt A (driftskobles) i Hadsten/Langå.

Er man effektiv kan man lade det/de foregående togsæt til Aarhus køre videre til Aalborg, de 15-20 minutter senere, så den fanger det næste tog mod Aalborg i Hadsten/Langå. Men da man er på en sæk-station er det ligegyldigt om man kører nordpå eller sydpå bagefter.

Hvis DSB mister evnen til at driftskoble kan man køre togene forskudt, men efter samme mønster.

Altså ikke.


Jeg fik systemet til at fungere med Brio-tog, uden tunnel.


Jamen det det kan jo lade sig gøre! Imponerende.

Her er et scenario med citytunnel under Århus:

  • Linie A: København-Århus-Aalborg
låst
2293 visninger

Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Højbygaard Sukkerfabrik
Højbygaard Sukkerfabrik

Sukkerfabrikken Lolland blev opført i Holeby i 1872. På grund af uheld og en ringe økonomi, gik fabrikken konkurs i 1877 og genopstod med nye ejere som Højbygaard Sukkerfabrik. Her er historien og billederne fra fabrikken med de mange smalsporslokomotiver.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak