Aarhus / stationer /trafik (Generelt)

af tgpsen, tirsdag 17. september, 2019, 17:34 (31 dage siden) @ ThomasTT

Jamen hallo, det er jo gennemført. En stribe sydlige forstæder har gennemkørsel til universitet/hospital, langs det spor, der løber over hvad der ville være en city-tunnel,

Så man har noget der svarer til Citytunnel i Malmö for kun Pågatåg, ikke Öresundstog og fjerntog.

og hvis man for meget små penge lagde et tredie spor til Skanderborg til letbane ville de 10 største sydlige forstæder have gennemkørsel og altså køre på rigtig jernbane ind til Aarhus H.

Letbane, mener du.
Så ville du have noget der svarede til de to nye ekstra spor Malmö - Lund.
Det kunne gøres meget lettere. Der er planer om ny højhastighedsbane Århus - Horsens (med en to-grenet bane fra Kattegatbroen til Århus og Horsens kan den bygges som forbindelse mellem de to grene). Det betyder Århus - Skanderborg kan bruges som nærbane.


Herved er det primære formål ift Malmö helt væk.

Altså ikke.

Hertil kommer så, at behovet for at komme forbi Aarhus H givetvis er langt mindre end pendanten i malmo.

Givetvis.

Dvs alle formål er sprængt i stumper og stykker og derefter makuleret

Det primære formål er fjernbane uden rebroussement i Århus. Det behov er der stadig.

længe inden vi overhovedet kommer til de meget store økonomiske og tekniske udfordringer ved et sådan byggeri for slet ikke at tale om hvor helt ekceptionelt upopulært det ville blive med et så voldsomt byggeri i så mange år i det område.

I dag forløber 34% af rejsetiden København - Ålborg mellem Århus og Ålborg. Efter Kattegatbroen er bygget er det 54%.
https://ing.dk/artikel/se-oversigten-saa-meget-tid-sparer-kattegatbro-i-forhold-til-tim...
Alt hvad der kan forkorte den tid vil være eksceptionelt populært nord for Århus.


Det kommer bare ikke til at ske.

Det gør vi ikke for det gør vi ikke. Lige som med Storebæltsbroen.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen