Aarhus / stationer /trafik (Generelt)

af ThomasTT, torsdag 12. september, 2019, 00:05 (10 dage siden) @ RasmusJ

Nogle her på forummet mener ikke biltrafikken vokser.
Andre at Aarhus banegård er fantastisk placeret og en ny banegård vest for byen er utopi.
Men er denne rapport blot nogenlunde præcis kan den kollektive trafik i Aarhus og bilustmen få det svært de kommende år.

https://www.bt.dk/samfund/ny-prognose-varsler-trafikkaos-i-dansk-storby

Jeg forstår ikke hvorfor der aldrig bliver talt om en tunnel i Aarhus lignende Citytunneln i Malmø https://sv.wikipedia.org/wiki/Citytunneln

Det ville gøre lokaltrafik meget lettere og øge kapaciteten dramatisk hvis Aarhus H var gennemkørende. Man kunne have en central station yderligere og en i udkanten af byen (Skejby/hospitalet?), ligesom Malmø har fået Triangeln og Hyllie, og derfra fortsætte videre mod Randers.

Det er der faktisk talt om i mange år, faktisk op mod 150 år, da man allerede i 1800- tallet havde planer om en gennemkørende bane til Randers. Den skulle have kørt ovenpå Grenåbanen.

I nyere tid var det også tanker om en tunnel, der førte til lokalbaneændringen i stedet.

Problemet er, at det forment!og vil være sindsygt dyrt. I forlængelse af banegården, U-sving under havnen, meget stejlt og dermed en dyb bane op mod universitetet. Og så er undergrunden i Aarhus så ustabil, at byggerier jævnligt forsinkes og fordyres


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

Sølvpil
Sølvpil
Pris 200,- kr.
 Læs mere 

Danske privatbaner

Læs historien om:
Kolding Sydbaner
DSB MY1149
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen