Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Aarhus / stationer /trafik (Generelt)

af Pyloriis, 19/9 2019, 21:38 (1642 dage siden) @ ThomasTT

Forskellen er, at du indlægger et ekstra, helt unødvendigt skift, og det kan der ikke være tvivl om vil koste mange passagerer. Selvfølgelig er det nødvendigt med skift. Især i større byer. Men hele formålet med en centralt beliggende station er, at flest mulige kan komme direkte til stationen l fods, cykel. Bus. Metro, s- tog osv. Altså direkte til toget. Man kommer fra en uendelighed af forskellige destinationer direkte ind hvorfra toget kører.

Du vil så indlægge et helt ekstra skift. Alle skal ind til Aarhus H og herfra med en shuttle til en ydre station. Skal alle byer have det? Vil det sige, at hvis man skal rejse Aarhus-vejle, så tager man fx letbanen ind til Aarhus H, hvor man så skifter til shuttle- toget ud til Aarhus Vest, hvor man så skifter og kører til en ydre banegård i Vejle, hvor man skifter til shuttle til Vejle station, og så herfra med en bus eller hvad man skal.

Jeg kan næsten ikke tro du mener det.


Læs hvad jeg skriver.
Placer en ny banegård vest for Aarhus hvor tog fra nord (Randers / Aalborg), tog fra vest (Silkeborg, Herning) ig tog fra Syd (Vejle / Odense) mødes.
De som skal til Aarhus centrum skifter hertil batteridrecet tog med afgang f.eks. hveet 5 min. til nuværende banegård.
Man sparer onbygning og kørestrøm indtil nuværende banegård. Gøt forholdene bedre for rejsendesom IKKE skal til Aarhus centrum og kan senere lave en regullr højhastighedsbane fra Taulov til Aalborg.


Men det er jo præcis det, du skriver. Du undervurderer helt vildt, hvor mange der bor i centrum, og hvor mange arbejdspladser og øvrige attraktioner, der er nær Aarhus H, og hvordan en så central lokation logisk er meget nemmere at komme til med bus osv.

Og så undervurderer du irritationen ved skift, der gør at så unødvendige skift skal undgåes.

Hvis du alene talte om lange rejser, fx lyntog til kbh, kunne det til nød fungere, fordi den egentlige rejse er så lang ift det kaos, men i ramme alvor at tro, at du får færre biler på pendler destinationer, Herning, Silkeborg, Randers osv ved at indlægge meningsøse shuttle-tog, altså.. det er jo noget man kender fra lufthavne, fordi de rent fysisk ikke kan ligge i centrum. Det er jernbanens store fordel. Og den skal så skrottes. Jeg tror det vil være så slemt, at regionaltog slet ikke overlever det.

Vrøvl.
Det tager mange år at ombygge nuværende banegård med kærestrøm ig bygge tunneller.
Inden da er passagererne væk.
Desuden er biltrafikken ved at bryde samnen, så hvor skal de nennesker søge hen?
Endvidere taler alt for at der kommer en form for roadpricing.
Sp nej et skift vil ikke få kunderne til at vælge bilen.

låst
2230 visninger

Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak