Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Billeder fra Frederikshavn Gl. Station

af Ove Nygaard, 7/4 2011, 05:12 (4766 dage siden) @ Per Sørensen

Hej Georg,
har du fotos fra alle steder i landet? Lækkert!
Det med svingbukken er rigtigt; kæmpe! Jeg var nogle gange med inde og hive, men jeg kunne vist ikke...
Der var ikke meget plads derinde, når der var besøg. Jeg har altid kun været der om sommeren, så kakkelovnen har jeg undgået. Til gengæld blev der røget en del (og drukket bajere??).
venligst
Ped

Hej Georg og Per.

Tak til Georg for de nye, mindeværdige fotos fra Gl. Frederikshavn station. "Den gamle trafikelev", jf. mit tidligere indlæg i denne "tråd", har også under sin "pladsindøvelse", som omfattede rangering, signalhustjeneste og rejsegods m. m., som indgik i trafikelevuddannelsen den gang, betjent signalposten ved drejeskiven, hvor der var en "nøgleafhængighed" imellem trækbukken til Skagensbanen og Siemens & Halske sikringsanlægget til DSB. Som på alle arbejdspladser den gang var der også ved DSB "spøgefugle", der skulle "afprøve" elevens (evt) evner til at klare en vanskelig situation. Her gik det ud på i dølgsmål at fjerne nøglen, som skulle være indlåst i trækbukken, for at der kunne stilles signal fra Skagen. Når vedkommende (nye og ubefæstede trafikelev) forgæves forsøgte at stille signalet og kæmpede med "svingarmen" til signalet, kom "instruktøren" endelig til hjælp og flyttede nøglen mellem de to centralapparater og sagde med et venligt smil:" Du skal huske nøglen, ellers kan du (selvfølgelig!) ikke stille signalet." Så ku' man lære det.:-D

Bedste hilsener

Ove Nygaard (Fh 01.05.1952 - 30.09.1953)


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Højbygaard Sukkerfabrik
Højbygaard Sukkerfabrik

Sukkerfabrikken Lolland blev opført i Holeby i 1872. På grund af uheld og en ringe økonomi, gik fabrikken konkurs i 1877 og genopstod med nye ejere som Højbygaard Sukkerfabrik. Her er historien og billederne fra fabrikken med de mange smalsporslokomotiver.

Læs mere
Svenska-lok
DSB MX1003

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak