Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Frederikshavn Gl. Station - retiradebygning

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 14/6 2011, 10:35 (4671 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hej Thomas

Tusind tak for din fortsatte indsats.
Når jeg har været til Bachelor-eksamen imorgen får jeg forhåbentlig bedre tid (dvs. hvis jeg består!) til at besøge Stadsarkivet her i Frederikshavn.
Sidste gang jeg kiggede i Stadsarkivets arkivkasser for Frederikshavn Gl. Station (for 14 år siden, da de stod på Bangsbo Mueseum's arkiv) var denne tegning af retiradebygningen også iblandt.
Jeg lurer lidt på, om perrontraktoren mon overnattede indendørs - og om et af rummene i retiradebygningens gårdside var beregnet til det (?).
I så fald må der have været en port eller fløjdør i gårdsiden af bygningen ?.
Og der skulle i så fald køres ind i gården fra vejsiden.
(Perrontraktoren kan ses på Georg's billede i denne tråd).
I løbet af sommeren skal jeg også ud på Bangsbo Mueseum's arkiv) for at kigge deres fotoarkiv igennem - de skulle ligge inde med en del billeder fra Frederikshavn Gl. Station, eftersom at de gennem tiden har modtaget bl.a. gamle glaspladenegativer fra nogle af byens fotografer, samt private billedsamlinger og vistnok også billeder fra de lokale aviser, m.m.
Så det skal jo lige undersøges nærmere :-)

Allerede nu vil min tegning af retiradebygningen kunne føres lidt mere up-to-date takket være dine, Jens', Georg's og Niels' billeder.
P.t. ser den sådan ud:

[image]

[image]

[image]

Som det ses skal der rettes lidt på enkelte døre og vinduer, eftersom at mine tegninger skal forestille bygningerne i deres endelige udseende sidst i 1970'erne.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Svenska-lok

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak