Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Danmarks korteste perron?

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 12/4 2011, 17:01 (4811 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Mon ikke at perronen var der for at gøre op-/nedstigningen lettere for LKF eller rangist, når han skulle ringe til stationen fra skabet ved selvsamme "perron" eller betjene bomanlæggene fra skabet, eller lignende ?.
Jeg kan eventuelt prøve at spørge nogle af vores lokale jernbanekyndige lokalhistorikere ude på Bangsbo Museet ved lejlighed ?


Argumenterne er bestemt lødige. Men hvorfor findes en sådan perron ikke ved andre overkørsler? Men det gør den måske også?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Bl.a. på fri strækning er der jo som regel en rampe/trappe af træ, men her på havnebanen var sådan en "lavteknologisk" grusperron sikkert fuldt ud tilstrækkelig ?.
Så mit gæt er stadig, at perronen var der for at gøre op-/nedstigningen lettere for LKF eller rangist - måske især fordi han skulle ringe til stationen fra skabet ved "perronen".
Du kan se rangergrænsemærket umiddelbart ved siden af - mellem skabet og sporet - hvor rangertræk jo skal standse. Sandsynligvis har man skullet kontakte stationen inden viderekørsel mod hovedsignalet for havnebanen ?.
Jeg kan ikke huske at have set, hvor hovedsignalet stod (hvis der var et), men i så fald skulle det stå cirka 50 meter længere fremme, i retning ind mod Frederikshavn Gl. Station (?).


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Jærnbanen gennem 100 aar
Jærnbanen gennem 100 aar

Redaktionen har fra Kim Diedrichsen modtaget en scannet version af Illustreret Familie-Journals 26. Haandbog fra 1927, der indeholder ´En Skildring af Ildhestens Sejrsgang over Jorden og nogle træk af Jærnbanens Historie´. Hæftet er på 48 sider.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak