Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Billeder fra Frederikshavn Gl. Station - sikringsanlæg

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 21/8 2013, 14:10 (3901 dage siden) @ Georg Schmidt

Hej Carsten

Det er nok nærmest Oves afdeling, men jeg kunne da godt tænke mig hvordan det er foregået.:-D

Kære Georg

Tusind tak for oplysningerne og for nye billeder fra Frederikshavn Gl. Station.
Ja, vi må da håbe, at Ove kommer "på banen" her (ligesom i denne tråd).
Tak for oplysningerne om skiftehåndtagenes farver og funktion, og om aflåsningen mellem Post 1 og Post 2.

De manglende (gule) håndtag i post 1 kunne jo være signalerne til/fra Sæby, havnen var jo en "uegentlig blokstrækning uden signaler" eller var den det:-D .

Armsignalerne i sydenden af Frederikshavn Gl. Station kan ses i denne tråd.
Armsignalet for Sæbybanen kan ses her og her.
Armsignalet for havnebanen kan ses her og her.

Kørslen på havnebanen havde vi fat i i denne tråd - noget kunne tyde på, at armsignalet for havnebanen ikke blev erstattet af noget andet (dagslyssignaler ?), da det blev nedtaget.
Tidspunktet for nedtagning af armsignalet og fjernelsen af skiftehåndtaget i Post 1 kender jeg ikke, men det var engang efter 1962.
Spørgsmålet er, om det så først var efter den tid, at kørslen på havnebanen foregik som rangering, mens havnebanen inden da var en blokstrækning sikret med signal ?.
Ifølge dette var Ove trafikelev i Frederikshavn (og indøvet i signalhuset) i perioden 01.05.1952 - 30.09.1953, så måske kunne Ove kaste lys over kørslen på havnebanen dengang ?.
På forhånd tusind tak.

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Togbelysning
Togbelysning

Denne artikel stammer fra bogen ´De danske statsbaner 1847 - 1947´ udgivet af DSB, og gennemgår udviklingen indenfor togbelysningen i de første 100 år af dansk jernbanedrift lige fra stearinlys til 24 volts elektriske pærer.

Læs mere
Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak