Frederikshavn Gl. Station - spørgsmål til sikringsteknik

af L.H. Jensen, lørdag 09. april, 2011, 06:32 (3896 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen


Og så sidder jeg i øvrigt selv og fryder mig over Georgs flotte billeder af bl.a. den tomme station (det virker helt uhyggeligt) og Oves - som sædvanligt - underholdende selvoplevede anekdoter.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Apropos "anekdoter" ...

Nogen må kunne huske lidt mere om stationens sikringsanlæg. Det undrer mig en smule, at der er vist flere billeder af både "svingbukken" og det andet mekaniske apparat i det røde signalhus ved SBs drejeskive, men de ialt 6 hovedsignaler (to I-signaler og fire U-signaler) er alle daglyssignaler, og tilsyneladende er stort set alle sporskifter - også mellem togvejssporene - sted- og håndbetjente. Dog ses på flere billeder tydelige trådtræk til eet eller andet, men det kan selvfølgelig blot være til centralaflåsning af sporskifterne, da der ikke rigtigt ses nogen nøgleaflåsninger.

Der er også signalposten ved remisen; hvad blev den brugt til?

Mon ikke Georg, som jo har en lang karriere bag sig indenfor den slags eller Ove N kan redegøre lidt nærmere for sikrings- og signalforholdene ...? P.f.t!

Mvh
LH14


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Kongerejsen 1908
Kongerejsen 1908

I sommeren 1908 rejste Kong Frederik den 8., Dronning Louise og deres tre børn med tog til Jylland, hvor de besøgte en lang række byer. Lars Christensen har i Rigsarkivet fundet DSBs interne korrespondance, samt flere avisers dækning af begivenheden.

Læs mere

Jernbanebøger

Det' en tysker!

Det' en tysker!
Pris 230 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak






Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen