Avatar

Frederikshavn Gl. Station - spørgsmål til sikringsteknik

af Carsten B. Thomsen @, Frederikshavn, onsdag 06. februar, 2013, 23:51 (3221 dage siden) @ L.H. Jensen


Og så sidder jeg i øvrigt selv og fryder mig over Georgs flotte billeder af bl.a. den tomme station (det virker helt uhyggeligt) og Oves - som sædvanligt - underholdende selvoplevede anekdoter.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen


Apropos "anekdoter" ...

Nogen må kunne huske lidt mere om stationens sikringsanlæg. Det undrer mig en smule, at der er vist flere billeder af både "svingbukken" og det andet mekaniske apparat i det røde signalhus ved SBs drejeskive, men de ialt 6 hovedsignaler (to I-signaler og fire U-signaler) er alle daglyssignaler, og tilsyneladende er stort set alle sporskifter - også mellem togvejssporene - sted- og håndbetjente. Dog ses på flere billeder tydelige trådtræk til eet eller andet, men det kan selvfølgelig blot være til centralaflåsning af sporskifterne, da der ikke rigtigt ses nogen nøgleaflåsninger.

Der er også signalposten ved remisen; hvad blev den brugt til?

Mon ikke Georg, som jo har en lang karriere bag sig indenfor den slags eller Ove N kan redegøre lidt nærmere for sikrings- og signalforholdene ...? P.f.t!

Mvh
LH14

Hej Lars Henning

Hvad angår Post 1 (ved remisen) og Post 2 (ved posthuset) kan der læses mere om forbindelsen mellem blokaapparaterne i Post 1 og Post 2 og om afhængigheden mellem de to centralapparater i Post 2 i bogen "Signalhuse", skrevet af Ole Edvard Mogensen (udgivet af OEM Consult i 2011, ISBN 978-87-991676-3-0), og hvortil bl.a. Georg Schmidt har leveret flotte billeder fra Frederikshavn Gl. Station.

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak






Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen