Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Sidespor på fri bane

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 3/5 2011, 10:05 (4714 dage siden) @ Georg Schmidt

Med hensyn til den store "Sidespor på fri bane bog" må togplan 10a og b være blandt de store kildeskrifter, er du stødt på slige skrifter på arkiverne?.

Et sted som Voerbjerg sidespor i km 252,3 mellem Nørresundby og Sulsted må have været et af de mere "sjove" steder med både frigivnings- og hovednøgle samt hytte, signaltrækbuk og armsignaler. Der har måske endda været en sidesporpasser.:-)

Kære Georg

Tak for "hintene". Ja, det er jo et enormt emne og jeg forsøger så vidt muligt "at bladre forbi" hver gang jeg støder på noget i togplanerne, ordresamlingerne, tjenestekøreplanerne eller i andre primærkilder som f.eks. på Landsarkivet for Nørrejylland i Viborg. Men det er svært at lade være:-). Voerbjerg har jeg faktisk instruksen for og du har naturligvis ret i, at især togplanerne 10 a og b er "guldgruber" af sidesporsviden. Og det er også "sjovt" at konstatere, at der faktisk har eksisteret en stillingsbetegnelse som sidesporspasser:-). Selv er jeg vist lidt af en sidesporsspasser (med to "s'er"):-).

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak