Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Signal og el på hovedbanen - prioriteringer? (Generelt)

af TroelsH, 27/1 2021, 11:01 (1156 dage siden) @ Frank Poulsen

Jeg synes du anskuer det her med at få det nye signalsystem hurtigere ud på hovedstrækningerne helt forkert! Du slår kraftigt til tromme for at man skal have det ud hvor det gavner flest hurtigst muligt. Men der er jo også mange der kan have den opfattelse at går man til de strækninger vil det skade flest i en del år... Kan godt være det fungerer nogenlunde på early deployment strækningerne. Men der er stadig mange ting der ikke er gennemtestet. Der er ikke testet rangering på banegårde i større stil. Der er ikke testet dobbeltspor nogle steder overhovedet. For blot at nævne 2 ting på fjernbanen hvert fald. Vil du virkelig lade hovedstrækningernes mange mange passagerer blive prøvekaniner før tid? Med de riscisi der er til følge. Derudover manglende tog til at køre der. Det tager jo tid at indbygge det system i togene. IC3 (litra MF) er godt på vej, IR4 (litra ER) mener jeg også at man så småt er klar til serieudrulning. Men der går jo år før de alle er færdige med den udrulning. Derudover mig bekendt er man stadig ikke færdige med arbejdskøretøjer, og systemerne til spærringer er vidst ikke helt gennemtestede endnu, og som jeg har opfattet (har ikke sat mig ind i det i detaljer), så kører det på nogle midlertidige løsninger. Så selvom du tror det hele bare er klar til masse udrulning, så er det som jeg ser slet ikke tilfældet og at starte på hovedstrækningerne ville skade mere end det ville gavne.

Det lyder som om at man skal udvikle de her ting efterhånden som man skal bruge dem?? Hvad TRL niveau er signalsystemet på? Jeg køber dog argumentet, men vil også sige at det stadigvæk ikke bør være fjernbanen der er sidste prioritet. Den bør være i midten, når man har opnået tilstrækkelig erfaring med at udrulle systemet, fordi at det er her det giver mest valuta for pengene - ikke på banen mellem Struer og Skjern.

[image]

Fordi at banen mellem Århus og Fredericia ikke er elektrificeret og den er en del af hovedbanen, så er det i mine øjne her at den store problem er, når man har valgt en løsning hvor at der først kan køre eltog i 2027. Det er et choke-hold på hele fjerntrafikken og garant for at trafikken mellem Danmarks to største byer fortsat vil være en dårlig joke af dårlig service, som vil garantere at passagerflugten til bil og bus vil fortsætte de næste seks år. For at kunne køre IC4 til service. Det må man slæbe herop eller køre over Silkeborg. Find en løsning på det problem. Dem i BDK får deres løn og kan sidde på deres flade, mens at kunderne vælger andre transportmidler og udhuler grundlaget for alle de mange mia kr man hælder i jernbanen. De er ikke bonuslønnede efter hvor mange passagerer og hvor meget gods de fastholder og tiltrækker til banen. Men måske burde de være det? En ting er at nogle politikere har behandlet jernbanen skidt, men BDK behøver ikke at medvirke til at aflive patienten.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

Strejftog VI, Frost på sporet

Strejftog VI, Frost på sporet. Pris 200 kr.

Læs mere
Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak