Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Taksttanker - (var; Engelbrecht: "Vi vil opl..) (Generelt)

af RasmusR, 18/2 2021, 13:41 (1163 dage siden) @ krabsen

Hvori ligger det odiøse i bevidste handlinger, der ovenikøbet er til fordel for kunden?

Hvorledes er stigende billetpriser til kundens fordel, når det altså bare er en simpel prisstigning?

I gamle dage, hvor 7 zoner (i hovedstadsområdet) var lig med alle zoner, havde man et blåt og et gult klippekort - og vupti, så kunne man klippe sig til alle kombinationer uden væsentlig merudgift ift. billigste rejse. Og det var billigere at køre med bus og tog dengang, end med Rejsekortet i dag.


Nu er vi nogle der også rejser uden for hovedstadsområdet, og et klippekort derfra var ikke til megen gavn i Odense, Aarhus eller Aalborg.

Indrømmet, jeg har ikke kørt meget med kollektiv trafik i Odense, Aarhus og Aalborg, hvorfor både min viden og mit brok er baseret på Movia Hs område. De ændringer jeg omtaler drejer sig også om dette område. Men et klippekort var jo et rabatkort. Det var meningen at du skulle have rabat fordi du rejste flere gange i samme område. Så det er vel ikke så underligt at du ikke kunne bruge det i Aalborg?

Og det var billigere at køre med bus og tog dengang, end med Rejsekortet i dag.


Så nu skal rejsekortet også have skylden for stigende brændstofpriser og chaufførlønninger?
I øvrigt lidt selvmodsigende, at du uden at blinke erkender, at der var merudgifter ved din valgte brug af klippekort - og samtidig harcellerer over at det det nu koster mere at rejse end det gjorde for 20 år siden.

Mit argument er, at når det hele ikke er så dyrt, så kan man bedre leve med ikke at få den laveste pris hver gang - når man så til gengæld køber sig lidt fleksibilitet. Man kunne nøjes med 2 forskellige klippekort dengang, og merprisen var til at leve med - fordi det ikke var så dyrt at køre med det offentlige. Når priserne stiger, så bliver man mere nøjeregnende. Det er klart, at hvis man primært rejste 5 zoner, så havde man et kort til det.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak