Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Taksttanker - (var; Engelbrecht: "Vi vil opl..) (Generelt)

af steenth, 18/2 2021, 23:49 (1162 dage siden) @ larsht

Du rammer hovedet på sømmet. Rejsekortet er ikke smart for udenlandske turister fx fra lufthavnen. De må trække en tre-zoners kontantbillet til ca. 25 kr. i automaten.


En tre-zoners kontantbillet koster 36,-... Det er nok også derfor, at mange turister af nævnte kategori køber sig et CityPass til eksempelvis 24 timer for 80,-


Jeg har været ude for i Stockholm, at kun at køre fra centralstationen til hotellet på ankomstdagen og fra mødestedet til centralstationen et par dage senere.. Den slags rejser i København er dårlige dækket af CitePass, mens i Stockholm kunne et "rejsekort" kun koster 20 SEK plus et præsist beløb til rejser - vi var 4 som rejste på det kort til at dele den lille udgift til anskaffelse af kortet. Problemet er at rejsekort tjekind og ud kræver et stor forudbetaling som depositum... Mens man i Stockholm kan tømme kortet helt ved den sidste rejse.


Der er Tagespas i Berlin SÅ meget lettere!! :)

Det kræver 3 rejser enkelt rejser før den er tjent sig ind i Berlin... Når man kun har brug for en rejse pr. dag.

Stockholm har sidse år fået en mulighed for at bruge betalingskort som "rejsekort" - det er lang lettere metode. Ingen registering - bare gå tjek-ind på stationen.... så man igang....

Reelt er diverse dagkort beregnet på turister som skal se meget på kort tid. Men fx erhvervsrejser, hvor man bor på hotel i byen og tager ud til Ballerup og Lyngby til møde/arbejde har ikke noget godt tilbud. Eller familiebesøg, hvor formålet at besøge andre dele af familie, hellere ikke specielt godt dækket ind. Der er rejsekort en barriere, da det enten tager tid at ordne det formelle eller høj forudbetaling på anonym kort, hvor det også kræver en del at få udbetalt det ubrugte restbeløbet.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak