Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hvorfor 300/320 i stedet for 250 km/t på Kattegatforbindelse (Generelt)

af Pyloriis, 21/8 2019, 07:28 (1710 dage siden) @ steenth

Men jeg forstår at din forslag at alle fra Vejle, Horsens og Skanderborg skal enten til den nye Aarhus Vest station eller Taulov for at komme til København. De er vant til direkte tog - togskift er ikke godt for at få flere til at skifte til tog. Man bryder rejsen i mange dele.

Hvad Odense? Skal der være andre stationer end Taulov og Aarhus imellem København og Aalborg.

Hvordan vi du lægge en bane uden at gå via den korte vej ad Vejle Fjord? Jeg har spurgt før, uden at få svar.

Hvorfor får de Ikke et tilbud som hovedstadsområdet med S-tog?

De bør have hyppigere afgang. Timemodellen giver netop mulighed for meget hyppig togdrift. Man har kørt med 4 tog timen imellem Fredericia og Aarhus med de nuværende tog. Netop med timemodellen kan de strømlignes mere.

Stationen i Taulov sikrer at man såvel fra nird, syd og vest kan komme med et højhastighedstog til Sjælland.

Det er stadig en vej fra andre byer. Men efter hvad jeg tolker på din plan, skal med langsomme S-tog via ruten Horsens, Vejle og Fredericia for kommer til Taulov.

Det jeg ikke forstår er at man finder det helt OK i hovedstadsområdet må tage -tog, bus og/eller metro til Hovedbanegården for at komme til Jylland.

Hovedbanegården er en god knudepunkt-station. Det samme er Fredericia, Vejle og Horsens. Både Interciy-tog og Intercity-Lyn bruges til pendling. Fx Nyborg-Vejle.

Men den modsatte vej skal hver "lille" østjysk by have direkte tog mod København.
Som om at alle rejser kun går mod Københavnom morgenen og modsat om eftermiddagen.
Alle disse jyder skal vel ikke kun til Tivoli og middelalderbyen?


Det er ikke små byer. Både Horsens og Vejle er i top 10 i antal indbyggere. Og du har meget fokus på trafik til/fra København. Men de nuværende tog bruger også høj grad på rejser intern på Fyn og Jylland - det har timemodellen også fokus på.

De pågældende byer vil fortsat vokse og får man ikke lavet en udvikling langs en bane med hyppige hurtige S-tog ad det nuværende skinnelegeme, bliver de nævnte byer ved med at vokse cirkulært omkring nuværende centrum. Det betyder endnu dårligere adgang for de kommende beboere til stationen.
Der giver midt forslag jo dels rigtig gode muligheder for pendling og byudvikling.
Så dit argument ender med ringere vilkår om 30-40 år.

Det kunne man også med fordel gøre fea Kolding til Aarhus med S-tog lignende forbindelser med nye stationer.


Odense er også vigtigste del af det sammenhænget område.

Så ja - man måtte besvære sig med at køre enten til Taulov eller Aarhus vest. Her ville der så være reelle højhastighedstog med stop i Odense og Ringsted .


Hvorfor højhastighedstog, som kun bruges af få personer. Med din model få stationer, så vil det ikke være attraktiv. Man skal meget tid at komme hen til dine stationer. Og pendler, som bruger toget til arbejde, får afbrudt rejsen ved skift. Dvs man skal et par gange pakke ned og op.

Siger en som vil bruge 60 mia på en Kattegatforbindelse og anlægge et ekstra dobbeltspor på Vestsjælland.
Mit forslag vil give mange flere mulighed for at komme til og fra det østjyske område.
Først med S-tog til Taulov eller Aarhus vest ( det er lignende viækår som i hovedstadsområdet) og herfra reelt højhastighedstog til resten af landet. I Jylland skal man kun skifte i enten taulov eller Aarhus vest for at nå ALLE togstationer.
Og uden Kattegatforbindelsen er der kunder nok tiæ hyppige og hurtige forbindelser.
Ydermere sinkes man ikke af andre langsommere tog.

En tilsvarende station vest for Aarhus som betjenes mod vest af banen mod Silkeborg, Herning og Holstebro samt nordfra fra Aalborg og via jernbane og evt letbane fra Aarhus at ALLE i det midtjyske får dels adgang til højhastighedstog på min. 300 km/h og får adgang til hyppige og hurtige S-tog ad den eksisterende bane. D

Det vil kræver en baneflytning og et godt sted til en knudepunkt.

Ren win win for ALLE!

Jeg ikke bestemt sikker. Hvis de østjyske byer mister forbindelse til København - så bliver der ballade... de bliver tabere på det. Jeg har ikke bestemt tiltro til at flytte stationer ud af byerne - det er gode knudepunkter for mange slags trafik.

Se ovenfor!


Det er stadig et taber projekt, du vil foreslå. Din målgrupper - pendlere i Østjylland og Fyn vil tager bilen i stedet fordi det ikke er hurtige tog. Fx på S-tog er linjerne til Hillerød, Køge og delvis Frederikssund, som ikke stopper ved alle stationer. Det giver timemodellen mulighed for at hoppe stationer over. Og samtidig kan få hurtigere tog til/fra København som ikke skal stoppe ved alle byerne undervejes.

Her bliver problemet at togene ikke stopper ved den ønskede station på det ønskede tidspunkt.
Så gevinsten ved et "hurtigt tog" i Timemodellen forsvindrr for mange fordi dey tog pågældende skal bruge ikke standser på den ønskede station på det ønskede klokkeslet. Resultat: spildtid!

Jeg pt. i et tog med en hastighed højere end i Danmark. De bruger de gamle spor på udmærket vis. Men de har planer om en højhastighedsbanen på strækningen, som jeg kører på lige nu. Jeg har kun et skift undervejs - det sidste korte stykke for at komme frem til destinationen. Men også direkte tog.... det sætter jeg mest pris på - der er stor forskel.


Det er utopi at de fleste kan køre direkte!

Det man kan idag, bør man kunne beholde uden problemer. Ellers er det en voldsom forringelse.

Men rejser - herunder især for pendlere skal ske med færrest skift.

Med din forslag ender det med en presset gammel bane, som ikke bliver forberedt. Timemodellen giver mere kapacitet for pendlere. Det giver dit højhastighedsplan ikke - den er kun for meget få folk - hvis de gider at tage til de stationer, som er håbløst lang væk fra relevante destinationer.

Nu undgår de fleste ikke at skulle skifte undervejs. De færreste er så heldigr at skulle fra Horsens midtby til Rådhuspladsen i København.
Så det argument holder ikke.
Det er mere sandsynligt at en passager i Horsens bor 3-4 km fra jernbanestationen og dermed skal med bus, cykel eller egen bil først. Da alle tog i Timemodellen ikke stopper i Horsens er det sandsynligt at pågældende ankommer 30 min før tid til Hovedbanegården og skal videre herfra til f.eks. Farum.

Mit forslag giver pågældende S-tog til Aarhus vest og med højhastighedstog til København med afgang hvert kvarter bedre forbindelse end Timemodellen.
Og ved nedbrud, signalfejl og reparation af skinner er der så 2x2 spor i det østjyske hvilket IKKE er tilfældet ved timemodellen!

låst
2284 visninger

Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Svenska-lok

Jernbanebøger

Lokomotivet Årsskrift 2023

Lokomotivet Årsskrift 2023. Pris 460 kr.

Læs mere
Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak