Mit forslag til forbedring af Kystbanen baseret på rapporter (Generelt)

af tgpsen, torsdag 26. september, 2019, 02:16 (51 dage siden) @ Michael Deichmann

Der er et problem med en HH tunnel for tog og det er spornettet på den svenske side. Jeg tror "mindsettet" er påvirket af, at vej-infrastrukturen (E45/E4) mod Stockholm og tildels også E6 mod Gøteborg går via HH mens toget mod Stockholm udgår fra Malmø.
Tog via HH kan kun gå til Hälsingborg og Gøteborg. Der er ingen skinner langs E4 mod Stockholm. Gods ville skulle via Gøteborg (hvilket måske ikke er så stort et problem, men dog en omvej).

Det er ikke rigtigt.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Sk%C3%A5nebanan
Det var også den vej togene til/fra Stockholm kørte før Øresundsbron.
Man kunne også anvende
https://sv.wikipedia.org/wiki/J%C3%A4rnv%C3%A4gslinjen_Halmstad%E2%80%93N%C3%A4ssj%C3%B6
hvis den blev elektrificeret.
Eller
https://sv.wikipedia.org/wiki/Viskadalsbanan

På Sjællandssiden ville det for godset give mening at have en "Ring 6" bane så trafikken gik uden om København, men den kan jeg ikke lige se hvor den skulle komme fra.

Den skulle komme fra Roskilde.

Og så er der jo det forhold at toget vil skulle dykke ned vel ved Espergfærde eller noget (Øresund er dyb deroppe) så Sverigestogene vil slet ikke kunne køre via Helsingør. Noget lignende gør sig gældende i Hälsingborg.

De mest aktuelle planer:
https://ing.dk/artikel/danmark-undersoeger-to-nye-tunneler-sverige-213128


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen