Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ny Ellebjerg skifter navn til København Syd (Generelt)

af Bengt Larsson, 29/1 2022, 22:21 (310 dage siden) @ andersj

Nuværende Ny Ellebjerg er lidt af en rodebutik:

Trinbræt på fjernbanen (TIB-strækning 6) med beliggenhed delvis på Vigerslev (togfølgestation).


Et trinbræt ligger enten på fri bane eller på en station. Det kan ikke ligge delvist på en station.

For Ny Ellebjerg betyder det at perronlængden er 200 meter for tog fra København mod Vigerslev og 320 meter i modsatte retning. Da Ny Ellebjerg ligger på fri bane skal stoppende tog nemlig standse inden I-signalet til Vigerslev.


Men når tog kører den modsatte vej, så holder bagenden af toget stadig i Vigerslev, mens forenden er på fri bane. Så jo, trinbræt kan sagtens ligge på både fri bane og i en station. Det er hvad jeg har lært i SR undervisningen. Og jeg mener også der er eller var et andettrinbræt i Danmark, der var placeret på samme måde.

Se bare under definitioner i SR.

[image]


Jeg husker forkert i forhold til SR definitionen, men perronen starter først efter at U-signalet fra Vigerslev er passeret. Det er kun hvis man vil vende toget på Ny Ellebjerg, at det så vil holde delvist på Vigerslev station - men det er vel heller ikke tilladt at vende tog på fri bane i SR?

Findes der et eksempel på et trinbræt der er placeret delvist på en station?


Et U-signal har INTET som helst med stationsgrænsen at gøre. Det ligger INDE på stationen. Stationsgrænsen markeres af I- eller VI-signaler.


Följande länkar har bilder på Ny Ellebjergs plattformar, och det är signaler mitt på plattformen.

https://goo.gl/maps/XgaRujAAj2fxCzCu9

https://goo.gl/maps/8kjLfGEHaaZQsfTH9


Disse signaler er I-signaler til Vigerslev. Umiddelbart før er der et "S-mærke" der i praksis angiver at perronen slutter før I-signalerne, da standsene tog skal stoppe senest ved dette mærke.

Hvis vi skal tilbage til den oprindelige debat så er jeg kommet frem til følgende:
- I den virkelige verden ligger Ny Ellebjerg delvist på en station
- Ifølge TIB ligger Ny Ellebjerg på fri bane i begge kørselsretninger og SR nævner at det er TIB der angiver placeringen af et trinbræt.
- Er ovenstående fuldstændig ligegyldigt? Ja.

Pointen er bare den finurlighed at Ny Ellebjerg's perroner for nuværende er længere når der køres mod København H end når der køres fra København H. Men jeg har så nu fundet ud af at det ikke skyldes at et trinbræt ikke må ligge delvist på en station, men at det sandsynligvis skyldes at man ikke vil have en togstamme til at hænge og spærre på den forkerte side af I-signalerne. Man kan så undre sig over placeringen af signalerne på Vigerslev station.

https://www.google.se/maps/@55.65445,12.5125066,79m/data=!3m1!1e3

Plattformen är byggnadstekniskt lika lång för båda spår, mot väster och mot öster, 330 meter.
Men mot väster måste väl tåget stanna före signalen för att se den, borde inte stå still bortom signalen även om den visar grönt?

Ska detta byggas om så man kan bruka hela plattformen i framtiden?

Skånetrafiken ville köpa lok och dubbeldäcksvagnar såsom det finns i Danmark,
men det blev ett problem, på Triangeln station och i övrigt i Sverige måste föraren stå före signalen som på Triangeln finns vid plattformens slut,
och då blev inte hela plattformen utnyttjad till passagerarutrymme.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Danske privatbaner

Læs historien om:
Maribo - Torrig Jernbane
DSB Q342

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak