Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ny Ellebjerg skifter navn til Kbh. Syd - burde være Sydvest (Generelt)

af Niels Bak, 30/1 2022, 19:55 (778 dage siden) @ Rørvig Station

Det virker også tosset at én afdeling af staten først navngiver et postdistrikt Kbh. SV (Syd-Vest), og samme stat derefter giver navnet Kbh. Syd til en station, der ligger nordvest for SV. Staten må have et meget specielt kompas, hvor verdenshjørnerne ligger i en anden rækkefølge end på mit ;-)


En arbejdsgruppe i Postvæsenet har på et tispunkt valgt postdistriktnavnet København S - måske op til kommuneindlemmelsen af Sundbyernes Kommune i 1902. Derfor er det også letsindigt at gætte på at S'et står for Sønderbro. S var i hvert fald ikke et af de oprindelige københavnske postdistrikter,

Omkring 120 år efter, i start-2020'erne har en politisk arbejdsgruppe besluttet at en station skal hedde noget andet, København Syd.
Skulle dette have været koordineret gennem statsministeriet? Jeg synes at det er lidt overdrevet at begynde at skyde mod staten fordi to navne minder for meget om hinanden.

Navnet "Syd" er vel bl.a. valgt fordi det signalerer at der afgår tog til det sydlige udland. Skriv gerne til Trafikministeriet og spørg om aktindsigt (hvis man kan få det i politiske papirer), og send gerne svaret her i forum, det kunne være interessant. Du kan også prøve at skrive til de politiske ordførere, deres email-adresser står i ministeriets pressemeddelse.

Ikke at jeg nødvendigvis er særlig vild med det nye navn, men jeg kan godt nok ikke se hvad postdistrikter har med sagen at gøre.

Men OT - postdistrikterne i København fik deres navn efter de posthuse, der blev omdelt fra. København S er derfor opkaldt efter Sønderbro postkontor. Hvis man googler det er der adskillige kilder på det. I dag bliver navnet vist kun brugt til en kolonihaveforening, men det er synonymt med Amagerbro. ​

Det har så også fået nogen (incl mig selv) til at påstå, at København K er opkaldt efter Købmagergades postkontor, som var fordelingsposthuset. Men i følge post- og telemuseets hjemmeside, så fik postkontoret imidlertid først officielt navn efter adressen i 1912, mens postdistriktet blev indført i 1876 - og dengang hed det "Kjøbenshavns brevpostkontor". Dengang var der i øvrigt også et København C - ikke fordi det havde noget med centrum at gøre, men dengang blev der også omdelt fra Christianshavns postkontor, men det er senere lagt ind under K.

Om S,V,og N er indført ved samme lejlighed har jeg ikke kunnet finde ud af, men det virker ikke sandsynligt at indlemmelsen af Sundby i 1902 har noget med det at gøre. Amagerbro/Sønderbro var lagt ind under København langt tidligere og er formentlig det første som er blevet tæt bebygget - og derfor er det også det postdistriktet har fået navn efter.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak