Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ny Ellebjerg skifter navn til København Syd (Generelt)

af Niels Bak, tirsdag 01. februar, 2022, 00:05 (149 dage siden) @ TWB

I og med forskellige lufthavne har forskellige trafikeringsprocenter fra forskellige luftfartsselskaber giver det sig selv at det hele afhænger af hvilke selskaber der trafikerer hvilke lufthavne.


Derudover har de forskellige lande (og dermed lufthavne) de sidste par år haft meget forskellige - og meget skiftende - restriktioner for rejsende.
Med deraf følgende store udsving i trafikken.


Hvilke restriktioner havde Kastrup, Berlin og Hamburg i september 2021 som gør at tallene ikke kan sammenlignes?
Herhjemme var det vist kun krav om mundbind.
Det samme tror jeg gjaldt Tyskland.

Trafikmønstret er i hvert fald anderledes. Med det forbehold, at jeg ikke ved hvordan det har udviklet sig siden den nye lufthavn blev taget i brug (men der er næppe sket det store, da det har været coronatid siden den åbnede), så var de tre gamle lufthavne i Berlin præget af næsten udelukkende Europæisk trafik, heraf en ret stor indenlandsk trafik i Tyskland. Det skyldes blandt andet at lufthavnene både savnede kapacitet og at landingsbanerne ikke var lange nok til de store interkontinentale fly i hvert fald i Tegel og Tempelhof. Hverken Berlin eller Hamborg har noget som ligner en hub-funktion, som Kastrup til dels har, og begge savner efter Air Berlins konkurs et større hjemmehørende luftfartsselskab.
I Danmark har vi set at den indenlandske flytrafik er kommet sig noget hurtigere end den internationale. Man kunne forestille sig at det samme gælder i Tyskland. Ruter som især betjener turister er derimod fortsat hårdt ramt, og i det hele taget lægger diverse karentæneregler, testkrav mm en dæmper på at rejse internationalt.
Så ja, man kan meget vel forestille sig at corona har påvirket passagertallene forskelligt i forskellige faser af pandemien. Men nok ikke i en grad, der ligefrem har fået lufthavnene til at bytte helt plads.
Men egentlig er diskussionen også helt irrelevant i forhold til at trække passagerer til via togforbindelser. Hvis folk i Hamborg skal til New York, så er forbindelsen fra København lige så god som fra en af de andre, og her bliver det et spørgsmål om en konkurrencedygtig afgang, samt om hvilke lufthavne der praktisk er til at komme til, ikke hvilke andre destinationer, der går fly til. Skal de til Ouagadougou, så er det nok et bedre bud at kigge på afgange fra Paris.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak