Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Ny Ellebjerg skifter navn til København Syd (Generelt)

af Michael Deichmann ⌂ @, Gribskov kommune, søndag 30. januar, 2022, 02:36 (153 dage siden) @ Rørvig Station

Jo, men de færreste ønsker nok ikke at skifte tog på en forblæst byggeplads uden indkøbsmuligheder og toiletter og mellem perroner lange dårligt skiltede veje med masser af trapper.

Hvad har ovennævnte beskrivelse med Ny Ellebjergs udformning at gøre?


Opfatter du Ny Ellebjergs udformning anderledes?

Banedanmarks beslutningsgrundlag "Øresundsperroner på Ny Ellebjerg Station" taler om et større underjordisk concourseniveau der vil binde det hele sammen.


Ja, offentliggjort i 2021, 20 år efter at man vidste at behovet ville opstå. Men det kunne man jo have planlagt og færdiggjort (eller i det mindste forberedt) allerede i start-0'erne. Fodslæberi på både politisk og embedsmandsniveau. Dyre knopskydningsløsninger, der ikke bliver færdige på 20 år.

Sikkert fordi der blandt embedsmænd og politiker hersker den samme romantiske forestilling om afrejse med tog på lange internationale løb, hvor rejsebagagen skal indforskrives et par timer før afrejse og man derfor, som i lufthavnen, får en time til halvanden man skal slå ihjel ved jernbanecafeen. Alt imens toget holder mindst ½ time ved perron. Og derfor KUN kan ske fra Centralbanegården.
Men se de videoer der er fra Snältogets afgang til Østrig for et par dage siden: Folk står med deres ene kuffert med hjul netop ankommet med anden transport og stiger på. Jeg ved ikke hvor længe toget holdt ved perron, men bevares noget længere end et ordinært regional- eller lyntog men ikke specielt romantisk.
Selvfølgelig skal dette kunne ske fra Ny Ellergjerg/København Syd og en 7-11 er vel det der er behov for så man lige kan få en coffe to go med.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

ContecRailDJK Dansk Jernbane-Klub

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak