Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ny Ellebjerg skifter navn til København Syd (Generelt)

af Trainee, 31/1 2022, 19:59 (777 dage siden) @ Bengt Larsson

Togene kan så enten køre til København H (Østerport hvis man synes; m/u passagerne) hvis det er der det skal ende, eller køre i "ekspress-fart" mellem Stokholm og Hamborg/Berlin uden en tidskrævende omvej via København H. Ulempen er dog at skift til fly bliver lidt vanskelig - I virkeligheden burde det internationale tog-knudepunkt have ligget under CPH-lufthavn.


Der er vel næppe mange, som tager et internationalt nattog mod Hamburg/Berlin/Europa fra hverken Stockholm eller Oslo for at komme med en flyver i Kastrup?

Dels er nattoget langsommere end de X2000, der kører i timedrift mellem Stockholm/Malmø, og hvor en del af dem fortsætter til København H med stop i lufthavnen. Dels ankommer nattoget sent på aftenen/tidligt nat, hvor lufthavnen er delvis lukket ned for flytrafik og endelig, skal man med fly, der kun flyves fra Kastrup, så tager folk jo et fly fra Arlanda eller Gardamoen til Kastrup :-)


Nu er internationale tog jo ikke lig med nattog. En af effekterne af Femern er netop at dagtog mellem Hamborg og Sverige bliver en realistisk mulighed - og det samme bliver det for folk i Hamborg at bruge Kastrup som lufthavn, da Hamborgs egen har mere begrænset international trafik.


Angående dagtåg Stockholm-Hamburg.
Om SJ kör sådana, tror ni att DSB kommer att sälja biljetter (mot provision) på sträckan København–Hamburg.
Om dessutom SJ stannar på Kbh S (Ny Ellebj) inte Kbh H, kommer många danskar resa med dessa tåg København–Hamburg?
Utan danskar blir det inte så många ombord på den sträckan.

SJ körde en gång till Odense en gång per dag, men ingen åkte mellan Odense-København, för SJ var inte med på dsb.dk där man finner tåg i Danmark.
En konkurrent till SJ som heter MTRX kör Stockholm-Göteborg, men inte många åker med dem, för SJ tillåter med inte vara med på sj.se där man finner tåg i Sverige.

Jeg tror i højere grad problemet var at man skulle købe SJ billetter, og ikke kunne bruge DSB billetter. I Danmark finder de fleste nok deres rejse på Rejseplanen, ikke hos DSB (som dog bruger Rejseplanens data). Jeg ved ikke om SJ's tog til Odense dengang var at finde på Rejseplanen. I 2020 blev der åbnet op for at alle transportudbydere kan komme på Rejseplanen hvis de vil, og så udestår bare problemet med gældende billet. Omvendt skal de danske trafikvirksomheder tillade andre aktører at sælge deres billetter, men jeg ved ikke om DSB bare kan sælge billetter til SJ tog hvis de har lyst. Jeg kan forestille mig at det skal godkendes af SJ.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak