Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ny Ellebjerg skifter navn til København Syd (Generelt)

af andersj, Aalborg, 31/1 2022, 18:22 (1045 dage siden) @ TWB

Togene kan så enten køre til København H (Østerport hvis man synes; m/u passagerne) hvis det er der det skal ende, eller køre i "ekspress-fart" mellem Stokholm og Hamborg/Berlin uden en tidskrævende omvej via København H. Ulempen er dog at skift til fly bliver lidt vanskelig - I virkeligheden burde det internationale tog-knudepunkt have ligget under CPH-lufthavn.


Der er vel næppe mange, som tager et internationalt nattog mod Hamburg/Berlin/Europa fra hverken Stockholm eller Oslo for at komme med en flyver i Kastrup?

Dels er nattoget langsommere end de X2000, der kører i timedrift mellem Stockholm/Malmø, og hvor en del af dem fortsætter til København H med stop i lufthavnen. Dels ankommer nattoget sent på aftenen/tidligt nat, hvor lufthavnen er delvis lukket ned for flytrafik og endelig, skal man med fly, der kun flyves fra Kastrup, så tager folk jo et fly fra Arlanda eller Gardamoen til Kastrup :-)


Nu er internationale tog jo ikke lig med nattog. En af effekterne af Femern er netop at dagtog mellem Hamborg og Sverige bliver en realistisk mulighed - og det samme bliver det for folk i Hamborg at bruge Kastrup som lufthavn, da Hamborgs egen har mere begrænset international trafik.


Mon ikke det ville være hurtigere og billigere for folk i Hamborg at tage til Berlin eller på samme tid tage tog til Schippol i Amsterdam.

Hurtigste forbindelse fra Hamburg til Schiphol med tog er 5 timer og 22 minutter. Men hvis man rejser med KLM, så flyver man selvfølgelig med deres tilbringerfly fra Hamburg.

Men det ville ikke være usandsynligt hvis SAS erstattede deres fly med tog mellem Hamburg Hbf og Københavns Lufthavn, hvis der er et togselskab der tilbyder en direkte forbindelse.

--
Mvh Anders


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak